Den 24-årige amerikanen Jimmy “MrBeast” Donaldson är idag störst på Youtube. Med 127 miljoner prenumeranter klår han svenske Felix “Pewdiepie” Kjellberg med hela 16 miljoner följare. Åtminstone om man ser till faktiska personer, den indiska musikjätten T-series är fortfarande störst (men MrBeast har sagt att han vill ta revansch för när de gick om vår svenske Youtube-pionjär).
Profilen har blivit känd genom sina allt mer påkostade videos där han bland annat återskapade tävlingar från Netflixsuccén Squid Game. Han har också gjort en grej av att ge bort både prylar och pengar till människor i sina Youtube-klipp.
Sedan 2020 har MrBeast också sålt hamburgare under eget varumärke i Nordamerika. Idag finns den virtuella kedjan på över 1600 platser i USA, Kanada och Storbritannien.
Nu ska den svenska spökköks-aktören Myllra (tidigare Kitchengrowth) ta MrBeast hamburgare till Sverige och skandinavien.
“Jag trodde inte att det skulle gå. Vi har pratat väldigt länge fram och tillbaka med det amerikanska bolaget. Det var väldigt svårt och vi hade många möten, men nu har det varit värt allt slit. Som startup måste man jaga många moon-shots som kan kännas overkliga. Jag tror att det handlar mycket om förtroendet för teamet och att vi kan genomföra det här på hela marknaden”, säger vd:n och medgrundaren Varga Moshtagh till Breakit.
Myllra lanserades som Kitchengrowth 2021 med en affärsmodell som gick ut på att erbjuda etablerade fysiska restauranger möjligheten att expandera enklare och erbjuda utkörning av mat på nya platser genom modulära kök. Idag har bolaget tio kök utplacerade i Kista, Solna och Norra Djurgårdsstaden.
Men nu ska spökköksutmanaren alltså utmana med helt virtuella restauranger. Konceptet går ut på att maten, i det här fallet hamburgare, enbart säljs via appar som Foodora och Uber Eats. Den fysiska restaurangen MrBeast Burger finns alltså inte någonstans. Maten lagas istället av andra restauranger som brukar få åta sig att använda vissa ingredienser, förpackningar och riktlinjer för tillagningen. Sedan ska både Myllra, matapparna och MrBeast amerikanska bolag ha en del av intäkterna.
Det här är ett sätt att stötta sin favoritinfluencer
“Många spökkök lanserar egna varumärken man inte har någon relation till. Vi tror på att kunden ska ha ett förtroende för varumärket när man lanserar virtuella restauranger och den unga målgruppen har det för influencers och profiler de gillar. Det här är ett sätt att stötta sin favoritinfluencer genom att beställa hamburgare och ta del av deras content fysiskt”, säger Varga Moshtagh om satsningen och fortsätter:
“Det här kommer inte att revolutionera restauranger, men det kan ses som bra merförsäljning och marginalerna på hamburgare är bra. Det är också en möjlighet för restaurangerna att kunna behålla sina anställda i lågkonjunkturen.”
Vilka som ska sköta restaurangerna är inte helt klart ännu. Myllra för diskussioner både med större etablerade kedjor och mindre aktörer enligt Varga Moshtagh.
“Kedjorna gör det enklare att öppna många restauranger på en gång med bibehållen kvalitet. Men det kan bli så att vi går med mindre restauranger och då kommer vi expandera långsammare. När vi har fått bra fäste i Sverige kan vi gå vidare till andra länder i Skandinavien.”
Under 2021 visade Myllra upp ett en omsättning på 0,2 miljoner kronor med ett minusresultat på 0,4 miljoner. Tidigare 2022 tog bolaget in 7 miljoner kronor i en runda där bland annat Humbles Noel Abdayem investerade, tillsammans med den förre NHL-spelaren Jonathan Ericsson och Abtot-grundarna. Men inte heller 2022 kommer att bjuda på några större intäkter berättar vd:n.
“Vi ville komma ut med köken i slutet av sommaren men det tog längre tid att öppna än planerat. Men alla kök var ute i slutet av året. Så omsättningsmässigt landar vi inte riktigt där vi ville förra året, men vi är inte så långt bort heller.”
Hur ser kapitalbehovet ut?
“Just nu har vi inget behov av att söka pengar. Nästan alla pengar från förra rundan är kvar och varje plats vi har kök på är vinstdrivande. Sedan har vi overheadkostnader som gör att vi inte är vinstdrivande ännu. Det pengarna ska användas till nu är lanseringen med MrBeast Burger.”
Myllra grundades av Varga Moshtagh, som tidigare drev Podmosphere, David Carlsson, tidigare sälj- och marknadsföringschef på Woshapp, och Joakim Ödlund, tidigare operativ chef på Apartdirect.