Redan som tonåring, innan ordet ens var uppfunnet, var Petra Tungården influencer. Sedan dess har såklart mycket vatten runnit under broarna. 2018 lanserade hon sitt eget varumärke Adoore med tillhörande e-handel och sedan dess har det bara gått uppåt. Förra året omsatte bolaget 38,7 miljoner och gjorde en bra vinst på 14,3 miljoner.
Petra Tungården har sedan starten varit vd men sedan årsskiftet är det skifte på den positionen. Nu är nämligen Amanda Bukowski ny vd på klädmärket.
“Jag lämnar med glädje över vd-rollen till Amanda”, säger Petra Tungården i ett pressmeddelande.
“Hon är supervass, kompetent och har skinn på näsan, och är inte lika konflkträdd som jag, haha”.
Amanda Bukowski kommer senast från rollen som global marknads- och kommunikationschef på H&M Beauty, innan dess har hon bland annat varit med och grundat och varit vd på Therese Lindgrens Indy Beauty.
“Jag har följt Adoore sedan start och är så imponerad av vad teamet, under Petras ledning har åstadkommit”, säger Amanda Bukowski.
“Att nu få vara med och ta Adoore till nästa nivå och nya marknader är ett drömuppdrag.”
Men Petra Tungården lämnar inte Adoore. Istället blir hon kreativ chef på bolaget.
“Mitt fokus kommer ligga på det jag gör bäst; designa kläder med perfekt passform samt att finnas fysiskt och digitalt på våra marknader”, säger hon.
“Jag kommer alltid vara Adoores främsta visionär, men mina kunskaper gällande att bygga en större organisation tar slut här. Jag kommer vara med i alla stora beslut men det kommer bli en lättnad att lägga över ansvaret”.