Investerar gör den indiska motorjätten Eicher, som bland annat äger mc-bolaget Royal Enfield.
“Vi hade som mål att utmana och inspirera motorcykelbranschen med skapandet av Stark och genom att föra vår elteknik från ritbordet till verklighet. Att nu samarbeta med ett av de allra första motorcykelmärkena i historien och vara en del av deras resa mot hållbarhet är en enorm inspiration för oss på Stark”, säger Anton Wass i ett pressmeddelande.
Eicher kommer nu att ta en plats i Starks styrelse som ett resultat av investeringen. Bolagen beskriver detta själva som en "strategisk investering" som lägger grunden för ett långsiktigt partnerskap.
Totalt får Eicher 10,35 procent av Stark, vilket ger Stark en värdering på 483 miljoner euro – ungefär 5,4 miljarder kronor. Huruvida investeringen sker genom nyemission eller ett direkt aktieköp framgår inte av pressmeddelandet.
“Vi älskar Antons och det fantastiska teamet på Stark Futures vision, passion och fokus. Fritidsmotorcyklar lämpar sig inte enkelt för elfordonsteknik i detta skede, på grund av utmaningar som batteriräckvidd, förpackning, vikt och kostnad. Detta har resulterat i en hämmad tillväxt av detta segment hittills men Stark har skapat en helt häpnadsväckande motocross-mc”, säger Siddhartha Lal, managing director på Eicher Motors.
B Govindarajan, som är vd på Royal Enfield, ser tydliga synergier med Barcelona-baserade Stark.
"Vi är mycket glada över att ha ett nära samarbete med Stark Future som är lika fokuserade som oss på att utmana normer, tänja på gränserna och bygga unikt differentierade erbjudanden för mc-förare. Medan de skalar upp och planerar sitt marknadsinträde kommer vi att stödja Stark i industrialiseringsprocessen."
Leveransförseningar under hösten
Anton Wass, som tidigare jobbade för börsnoterade e-handlaren Pierce, slog igenom med buller och brak i tech-Sverige när Stark 2021 sålde motorcyklar för 80 miljoner kronor under de 24 första timmarna efter lanseringen. I somras var den siffran uppe i över en miljard. Anton Wass uppgav då att han uppskattar att cirka 85 procent av beställningarna som läggs faktiskt genomförs i slutändan.
Planen var att motorcyklarna skulle börja levereras i slutet på 2022, men i oktober framkom det att detta skulle försenas med "några månader".
”Många fordons- och EV-tillverkare har haft flera års försening. Så att vi skulle drabbas av förseningar har vi självklart sett som en stor möjlighet. Men samtidigt gjort allt för att undvika. Att vi nu får skjuta produktionsstarten cirka ett kvartal känns ändå helt acceptabelt med tanke på de generella utmaningar som drabbat supply chain-världen över senaste tiden”, sa Anton Wass till Breakit då.