Sök ikon

Tjing vill lära människor att ta hand om sina pengar – med egen app

Mikael Emtinger och Marcus Ivarsson, grundare av Tjing. Foto: Press

Fintech-appen Tjing vill förändra hur vi ser på digitala pengar. Stöttas av tungviktare från Nordea.


Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Marcus Ivarsson har en bakgrund som kreativ chef på den digitala designbyrån North Kingdom och Mikael Emtinger brukar räknas till poddjätten Acast grundarteam och var också medgrundare till spelutvecklaren UDS. De två har slagit sina huvuden ihop för att få människor att förstå värdet av digitala pengar. 

Än så länge har appen lanserats i Sverige, Finland och Schweiz. Fokuset ligger idag på att barn ska lära sig om pengar genom en påhittad digital valuta som kan användas inom familjen. Men grundarna vill koppla på riktiga pengar i appen och bredda sig mot alla åldrar framöver.

“Vi har en unik idé och ett unikt team. Med vår långa erfarenhet av datorspel, digital design och moderna system är vi bland de få som kan leverera en pengaupplevelse som lever upp till den digitala generationens förväntningar”, säger Mikael Emtinger, grundare och teknikchef, i ett pressmeddelande.

Bolaget beskriver det som att de vill återskapa “upplevelsen av plånböcker och klirrande guldmynt” i en digital miljö. 

“Den digitala generationen lever i fantastiska, interaktiva världar och självklart ska våra pengar kännas lika taktila och värdefulla”, säger Marcus Ivarsson, grundare och vd.

Med sig på resan har bolaget ett antal affärsänglar i Nordeas tidigare vd Casper von Koskull och spelveteranen Jana Palm (som även är kommunikationsansvarig på Tjing). Även riskkapitalbolaget Icebreaker har gått in i bolaget. 

Tjing grundades 2021 och hade under fjolåret ingen omsättning. Minusresultatet låg då på 1 miljon kronor.

Läs mer