Ett stenkast från Gullmarsplan tornar Sthlm 01 upp sig – Stockholms nya skrapa som kostat 1,3 miljarder kronor att sätta upp och som av medierna kallas en ny ikonbyggnad.
På 13:e våningen spelas det technomusik och rings i säljklockor. Här sitter också startup-bolaget Tickital – som var en av tio lyckliga som gick till final under Shifts första år 2021. Om ni ännu inte är bekanta med namnet Tickital så beror det på att de tidigare hette Tripier.
“Vi trivs bra här”, säger grundaren Saliou Sall som möter upp, tillsammans med kollegan och product manager Isak Martinelle.
Tickital, vars affärsmodell går ut på att låta folk hyra ut sitt månadskort i kollektivtrafiken, gick tomhänta från Shift, men tävlingen hjälpte till att sparka igång deras entreprenörsbana rejält.
“Shift öppnade upp ett helt nytt kontaktnät. Det var också en valideringstämpel på oss. Vi gör något utmanande i vissa ögon, och då kan det vara skönt för investerarna att se att vi gått igenom processen. Det svåra var att sköta bolaget samtidigt.”
LÄS MER: Nedräkningen har börjat – här är (nya!) Shift!
I dagsläget kan resenärer i flertalet regioner runt om i Sverige använda tjänsten, däribland Skåne, Västra Götaland, Östergötland och Halland.
“Det var en tjänst som vi själva saknade. Det handlar om delningsekonomi, klimatet och hur kollektivtrafiken behöver bli förstahandsvalet. Vårt mål är att se till att det händer. Att dela digitala biljetter mellan varandra idag är krångligt, det finns så många mellanhänder, så vi skapar en ny kontrollerad marknad.”
Saliou Sall tar ett exempel. Om en 24-timmarsbiljett i Skånetrafiken kostar strax över 200 kronor så kan du hitta en liknande biljett att hyra hos Tickital för nästan halva beloppet. Uthyrarna sätter själva priset och Tickital tar ut en provision. Bolaget har infört en minimumgräns, så att man inte ska kunna missbruka tjänsten.
Kollektivtrafikbolagen ifrågasättande
Men trots att de säger sig vilja gynna alla aktörer – användarna, kollektivtrafiken och sig själva – så är kollektivtrafikaktörerna en svår nöt att knäcka. En granskning i Göteborgs-Posten i fjol visade till exempel hur Västtrafik hade regler som stoppade folk från att hyra ut sina pendlingskort för pengar.
“De flesta kollektivtrafikbolag har till en början varit ifrågasättande, vilket är förståeligt. Det är en metod som utmanar en befintlig struktur. Men med tiden känner vi att vi har fått en bättre dialog med några av dem. Vi behöver bara bygga förtroende och fortsätta skapa värde för alla parter.”
Och hur går det med Västtrafik?
“Vi har haft en dialog med Västtrafik och de finns fortsatt i appen. Det är en stor organisation med olika röster. En del har varit mer positiva än andra.”
När Breakit kontaktar Västtrafiks pressavdelning säger de att modellen är problematisk.
“Vi vill gärna se initiativ som får fler att resa hållbart, men de behöver bygga på affärsmodeller där både kollektivtrafiken och entreprenörerna är vinnare. I det här fallet kommer företagets vinster från skattemedel. Varje utlåning leder till uteblivna intäkter för oss och det har aldrig varit avsikten att en tredje part ska tjäna pengar på det här, det är inte vad skattemedel ska gå till”, skriver de i ett mejl till Breakit.
På frågan om de vidtagit åtgärder mot Tickital säger de:
“Vi har inte sett något behov av att ta till åtgärder ännu. Vi uppfattar att det här sker i en liten skala än så länge. Däremot har vi erbjudit Tickital att bli digital återförsäljare åt oss istället.”
Saliou Sall drar paralleller till Spotify-serien på Netflix. Hur Daniel Ek kämpade länge i början för att sedan hamna där de är idag.
“Till en början kanske man trampar någon på tårna, men så länge man vet att värde skapas och att intentionen är god måste man köra på.”
Men om man ska vara djävulens advokat: vad finns det för vinning för kollektivtrafiksbolagen att ni finns?
“Vi hjälper kollektivtrafiken. Särskilt efter pandemin då många jobbar hemifrån två-tre dagar i veckan. De har inget incitament till att köpa månadskort, men om du har möjlighet att hyra ut det öppnas andra möjligheter samtidigt som det ger upphov till en flexiblare vardag. Dessutom introduceras nya kunder som kanske inte rest innan. En del trafikbolag erbjuder även flexbiljetter, varje gång någon köper en billigare flexbiljett istället för en periodbiljett innebär det förlorade intäkter för bolagen.”
Ska resa nytt kapital
Tickital har arbetat med appen i över två år. Omsättningen från 2021 visar på 52.000 kronor och en förlust på nära en miljon kronor. Hur det har gått i år vill Tickital inte avslöja, men biljettförsäljningen, alltså hyrestransaktionerna, har ökat med 1700 procent och de har flera tusen återkommande användare."
“Vi har hyrt ut biljetter för miljonbelopp, och då har vi inte satt igång med vår marknadsföring än, utan det har främst skett organiskt. Vi har klämt och känt för att veta hur det ska gå till när vi drar på gasen med att göra reklam. Vi vill ha en bra produkt. Den ska vara redo”, säger Isak Martinelle.
Vi blöder inte pengar.
I dagsläget är Saliou Sall och Blackfish majoritetsägare. Ängelinvesterare äger resten. Breakit skrev i oktober i fjol om hur Tickital tagit in drygt tre miljoner kronor. De lyckades resa fem miljoner kronor totalt, men för att inte spädas ut för mycket beslutade de i sista stund att 2,5 miljon kronor räckte.
“Om man ska resa kapital gäller det att man uppfyller kriterierna som idag mer handlar om lönsamhet och en hållbar affärsmodell. Det som är svårare i dessa tider är att få till de höga värderingarna som vi tidigare har sett”, säger Saliou Sall.
Tickital håller just nu på att resa kapital i en ny runda.
“Vi blöder inte pengar, utan klarar oss ett tag. Men vi hoppas kunna stänga i närtid.”
Får ni stå på er?
“Ja, det gäller att tro på sin idé och att saker vänder. Jag tror att de som inte uppfyller kriterierna rensas ut och de som är bra blir kvar och ännu högre toppar. Det är svårare att komma igenom nu.”
Breddar sig
Under de kommande veckorna lanseras en helt ny version med nya funktioner och regioner. Men man kommer också att bredda sin affär. Därav från Tripier till Tickital.
“Vårt mål är att bli globala och vi är inne på att gå in i nya industrier. Därför skiftade vi namnet. Vi ser ingen anledning att begränsa oss.”
Har det något att göra med att ni inte tagits emot så bra av kollektivtrafiken?
“Absolut inte, vi räknade med en längre startsträcka. För oss är kollektivtrafiken främst resenärerna och skattebetalarna och från dem har vi bara fått massa kärlek och därför ser vi det som en självklarhet att fler industrier ska få ta del av detta.”
Vad kan ni berätta om nya inriktningen?
“Vi ser att funktionaliteten som vi nyttjar blåser upp i andra industrier.”
Kom igen nu… konsertbiljetter?
“Det jag kan avslöja är att vi precis som nu kommer att skapa extremt mycket värde och jag tror att många kommer att bli väldigt glada.”
Vad är det bästa med att vara entreprenör?
“Att vara med och förändra. Sen gillar jag ovissheten och att man inte riktigt vet vad som väntar. Hade jag sett det här konceptet i USA och tagit det till Sverige hade jag inte gått igång lika mycket. Vi vill göra något som ingen annan gjort.”
Svåraste då?
“Att sätta ord på sina tankar. I en digital produkt kan du addera saker hela tiden. Vad behöver prioriteras? Vad ska man vänta med?”
Varför tycker du att entreprenörer ska söka till Shift?
“Du har inget att förlora, framför allt om du är i ett tidigt skede. Den publiciteten du får via Shift tar dubbelt så lång tid att få annars. Och om du gör något bra vill du ju synas.”
Är du en startup som letar kapital och vill bygga nätverk? Sök till Shift! Vi har ett nytt upplägg som du kan läsa om här. Ansökan öppnar den 16:e januari, vi ses!