Det svenska spökköksbolaget Curb grundades 2020 med visionen att skapa helt digitala restauranger. På Foodora kunde besökarna hitta restauranger som de aldrig skulle kunna hitta om de gick runt på gatorna och letade efter mat, istället lagades allt från pizza och hamburgare till kyckling och burritos i gemensamma kök anpassade för hemleveranser.
Bara ett år senare, i juni 2021, meddelade bolagets grundare Carl Tengberg och Felipe Gutierrez att de stängt en kapitalrunda på 208 miljoner kronor. Investerare i nyemissionen var bland annat riskkapitalbolagen Point72 och EQT ventures och värderingen landade på hela 660 miljoner kronor.
Visionen var att förändra restaurangbranschen.
“Carl och Felipes vision imponerade verkligen oss och vi tror att de har förmågan att forma framtiden för foodtech”, sa Sri Chandrasekar, Managing Partner på Point72 Ventures då.
Avslutar satsningen
Nu är resan över, kan Breakit avslöja. Restaurangerna har stängt i appar som Bolt och Foodora och Curbs egna hemsida går inte längre att nå.
I ett mejl till Breakit bekräftar vd:n Carl Tengberg att Curb avslutar sin satsning.
“Efter noggrant övervägande har vi beslutat att lägga ned Curbs verksamhet. Med en kapitalintensiv modell i en unikt svag kapitalmarknad finns inte längre förutsättningarna för att bygga bolaget vi ämnat att bygga. Vår övertygelse i affärsidé och bolagets potential kvarstår men bästa vägen framåt är att lägga ned nuvarande verksamhet för att titta på nya framtida möjligheter”, skriver han.
Någon kommentar om hur kapitalsituationen i bolaget ser ut idag vill han inte ge. Årsredovisningen för 2021 visade att Curb omsatte 9,3 miljoner kronor med en förlust på 56,3 miljoner kronor.
I kassa och bank fanns 154,3 miljoner kronor.
När Curb nu stänger ned är det med förhoppningen om att undvika konkurs berättar Carl Tengberg.
“Beslutet att lägga ned verksamheterna är taget men vår intention är att göra det kontrollerat själva.”
Lägger ner – trots att vd är nöjd
Beslutet till trots är vd:n ändå nöjd med vad verksamheten levererat under året. Curb har haft spökkök i Sverige, Danmark och Tyskland och har öppnat 15 kök de senaste tolv månaderna.
“Vi har haft en stark tillväxt och skapat en helt unik modell för hur framtidens kök byggs, drivs och ser ut. Jag är otroligt stolt över det vi skapat.”
Hur ser du på vad som har hänt på marknaden för spökkök?
“Restaurangmarknaden är en växande marknad på 1 biljon dollar (ungefär 10 biljoner kronor reds.anm.) med bördig mark. Väldigt lite har förändrats på 300 år i restaurangbranschen. Skrapar man lite på ytan och vågar ser bort från gamla vanor finns det möjligheter att skapa värden i miljardklassen", säger han och fortsätter:
"Vår intention var alltid att skapa något revolutionerande och det har vi gjort. Tyvärr finns inte marknadsförutsättningarna för att fortsätta skala ett sådant bolag och kanske inte närmsta två-tre åren, vilket är anledningen till att vi väljer att lägga ned verksamheten.”
Utöver EQT Ventures och Point72 ventures har Curb även haft bland annat Klarna-medgrundaren Victor Jacobsson på ägarlistan.