Julen står för dörren och konsumtionshetsen är över oss, vare sig vi mäktar med eller inte i dessa ekonomiskt stramare och elprisutsatta tider. I dessa dagar har Simppl lanserat sitt presentkort som syftar till att minska överkonsumtionen och bidra till en bättre värld.
Simppls digitiala presentkort låter mottagaren själva bestämma till vilket klimatförbättrande syfte den valda summan ska skänkas och följa vilken nytta den gör. Det kan handla om att plantera träd eller installera solceller. Tanken är att gåvan också ska vara en upplevelse.
Simppl grundades för nästan ett år sedan och presentkortet är bara en del av bolagets storslagna planer som syftar till att skapa mer medvetna konsumenter. Dessa planer involverar både AI-analyser och beteendevetenskap – och riskerar att väcka ont blod hos många av världens största bolag, tror grundaren Shamon Hanna.
“Ingen vill prata om det eftersom det är så alla företag tjänar pengar. Men vad vi än utvecklar framåt så bör det stärka nästa miljard medvetna konsumenter”, säger han.
Shamon Hanna har tidigare grundat fintechbolaget Fairlo tillsammans med sin bror Jimmy Hanna. Bolaget har ungefär 40.000 kunder och står inför en brittisk lansering. Idag har Shamon Hanna klivit ur Fairlo operativt men sitter kvar i bolagets styrelse.
Idén till Simppl föddes efter att Shamon Hanna klivit in i Antler-nätverket. Han läste i samma veva en FN-rapport om hur överkonsumtion är seklets största klimatutmaning och en studie om att 90 procent av de presenter vi får är något som vi redan har, inte vill ha eller inte passar.
“Det är ett helt sjukt slöseri med resurser”.
En av de stora drivkrafterna bakom överkonsumtion är rent känslomässig. Man känner sig nere och köper något nytt. Det är också utifrån det här Simppl vill göra skillnad.
Presentkortet är Simppls första tjänst men det finns också långtgående planer på att utveckla en AI-bot som med hjälp av beteendevetenskap och analys kan följa användarens konsumtionsmönster.
“Det är kanske inte en hundra procent bra jämförelse. Men ungefär som femtech-apparna som kan meddela, nu kommer din mens snart och därför mår du så här”, säger han.
“Egentligen har vi inte pratat så mycket om den, AI-boten, men den kommer vara mest banbrytande satsningen.”
I förlängningen ska AI:n kunna belöna användare som skär ner på sin konsumtion och kunderna ska kunna mäta om deras konsumtion faktiskt gör dom glada, uppfyllda eller impulsiva.
Fått tacka nej till VC-bolag
Bolaget har tagit in 5 miljoner kronor i en pre-såddrunda från VC-bolaget Icebreaker. Bolaget fick tacka nej till två andra riskkapitalbolag eftersom Icebreaker ville ha hela kakan. Och när Shamon Hanna skrivit om presentkortet på Linkedin har han uppvaktats både från amerikanska och brittiska VC-firmor, säger han.
“Jag har drivit startupbolag förut och även fast mina vänner berättar för mig att det är ett blodbad där ute så har det aldrig tidigare varit så här lätt att resa pengar.”
Samtidigt räknar Shamon Hanna och Simppl med att möta motstånd. Deras mission går på tvären med hur många andra växer.
“Det finns ett stort intresse för många stora investerare och stora bolag att inte utveckla en sådan här tjänst. Men vi har varit tydliga från början om att vi drar åt det här hållet så att vi inte får in en bromskloss”, säger grundaren.
“Vi är transparenta till potentiella investerare och säger: Vi vill dra ner på konsumtionen i samhället – är ni med på det här till hundra procent? Man kommer försöka förgöra den här produkten men jag hoppas på de goda krafterna i samhället.”
Någon produkt som håller koll på konsumtionsbeteendet, likt mensapparna (även om liknelsen skulle vackla), finns inte. Enligt Shamon Hanna är det skalbar och skulle i förlängningen också kunna användas till exempel vid spelmissbruk.
Men då är knäckfrågan – hur tjänar man pengar på en produkt som vill att vi minskar konsumtionen?
”Det är därför vi tänker hybrid och därför vi lanserar den här produkten med presentkortet. Det kommer fortfarande att finnas dop, bröllop och födelsedagar som vi vill köpa presenter till. Och vi försöker göra det på vårt sätt. Även om vi utvecklar AI:n så finns det sätt att tjäna pengar på prenumeration, vilket är så man redan i dag gör med hälsoappar, Spotify och Netflix.”
“Det sista vi vill göra är att samla data och sälja vidare. Det får inte hända. Vi ska värna integriteten och då måste människor betala för det. Det kommer att bli en prenumerationslösning i någon form.”
En annan intäktsström är presentkorten. Bolaget skänker hela den önskade summan oavkortat men tar en administrativ avgift på 20 kronor från köparen. En annan potentiell intäktsström är samarbeten med impact influencers, andra som också vill göra skillnad.
Minskad shopping ligger i tiden
Simppl lanserar i en tid då många redan måste se över sin konsumtion, om inte av klimatskäl så av ekonomiska orsaker. Shamon Hanna ser Simppl som en slags fintech-tjänst.
“Vi vill göra dig mer medveten om hur du spenderar dina pengar.”
AI-boten är ännu inte realiserad men presentkortet finns och blir en MVP (vilket står för Minimum Viable Product och som kan fungera som en testballong på marknaden) för Simppl hur de ska utveckla bolaget framåt. Vad vill kunderna skänka pengar till? Vad tycker de är viktigt?
De färska miljonerna från VC-bolaget ska gå till att rekrytera och utveckla Simppl innan en sådd-runda i slutet av nästa år.
“Vi ska bygga upp vårt case inför 2023”, säger Shamon Hanna.
Han säger att bolaget har haft otrolig tur som lyckats resa pengar i tider som dessa – och han har personligen upplevt intresset som det största någonsin.
“Jag har haft en startup tidigare, jag vet hur svårt det är. Jag har aldrig rest pengar på så här kort tid.”
Shamon Hanna säger att han aldrig heller kunnat rekrytera så rutinerade personer som verkligen brinner på uppdraget i ett så här tidigt skede.
“Det ger mig hopp om att vi har något här.”
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!