Sök ikon

Här är Daniel Wellington-grundaren Filip Tysanders nya storsatsning Comis

Filip Tysander och hans nya satsning Comis

Efter miljardsuccén Daniel Wellington ger sig grundaren Filip Tysander in i ett nytt segment. Redan innan lanseringen har minst 10 miljoner pumpats in i satsningen, kan Breakit avslöja.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

stefan@breakit.se

Medgrundare och reporter

Filip Tysander har haft några motiga år med sitt klockbolag Daniel Wellington. Efter att ha tjänat flera miljarder på sitt e-handelsföretag drabbades hans bolag hårt av pandemin och i somras kunde Breakit berätta att Daniel Wellington initierat ett stort sparpaket inklusive många uppsägningar av personal. Moderbolaget JFT Holding gjorde en nettoförlust på 275 miljoner kronor under 2021, i skarp kontrast till den gyllene åren kring 2017 då vinsten översteg 600 miljoner kronor. 

I det tysta har dock Filip Tysander jobbar med en ny startup med fokus mot konsumenter. Bolaget heter Comis och i en Linkedin-post som Filip Tysander publicerade på måndagskvällen beskriver han själv satsningen för “nästa generations varumärke inom skönhet som fokuserar på en kombination av innovativ teknik med aktiva och hållbara ingredienser. En person som följt satsningen på nära håll de senaste månaderna säger till Breakit:

“Nischen de ger sig in i handlar om att göra produkter som kommer mycket djupare in i huden för bättre effekt och jämnare funktion. Det har att göra både med själva produkten och applikationen, typ sprayflaskan, och sen även då vad det är gjort av och paketerat i för hållbarheten”.

Fler Daniel Wellington-veteraner

Bakom bolaget står förutom Filip Tysander själv också två andra före detta Daniel Wellington-chefer – Dennis Ericsson och David Lauwiner. I en färsk ägarlista daterad 21 september i år framgår att Filip Tysander äger 83 procent av aktierna i det svenska aktiebolaget. Förra året hade bolaget ingen omsättning men gjorde en förlust på 7,4 miljoner kronor och efter det har bolaget fått ett villkorat aktieägartillskott på 10 miljoner kronor. Relativt stora summor har alltså gått in i projektet som officiellt lanserades på måndagen.

Filip Tysander är exalterad:

“Vi börjar med att sätta en ny standard i industrin för self tanning (så kallad brun utan sol red.anm.) genom att leverera en disruptiv produkt byggd på nanoteknologi”, skriver han i Linkedin-inlägget.

Själva sprayflaskan är kopplas till en liten behållare där brun utan sol-vätskan finns. Nästa steg kommer bli att kunna koppla olika behållare till sprayflaskan och på så sätt kunna sköta hela sin hudvårdsrutin med produkten.

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!

Läs mer