Sök ikon

Firade nya framgången – bara veckor senare gick Gigstr i konkurs: “Ramlar på målsnöret”

Rasmus Solholm, vd Gigstr.

Pandemin stoppade alla affärer i Gigstr som bestämde sig för att ställa om verksamheten. Precis när de trodde att de skulle lyckas kom nästa stora smäll.

Istället för att lansera sin nya plattform tvingas bolaget nu att ansöka om konkurs.
“Vi var superglada över vår nya affär, men vi kan inte driva den om vi inte kan betala fakturorna”, säger vd:n Rasmus Solholm.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Startupen Gigstr lanserades redan 2016 för att utmana de klassiska bemanningsbolagen med sin tjänst för kortare gig-arbeten. Redan första året omsatte bolaget 20,6 miljoner kronor med ett litet plusresultat

Sedan dess har det gått upp och ned för företaget som gjorde sitt absolut sämsta år under pandemiåret 2020. Året började bra med ett samarbete med betaljätten Klarna där de tillsammans skulle fylla tomma butiksytor med pop up-lösningar för e-handelsbolag och vd:n Rasmus Solholm beskriver det som att de var “höga på livet”.

Pandemin krossade affären

Sedan kom pandemin och på bara någon vecka försvann bolagets affärer. Under det året låg omsättningen på 9,7 miljoner kronor och resultatet skrevs till minus 3,9 miljoner kronor. Men det blev också en möjlighet för Gigstr att se över sin affärsmodell, förklarar Rasmus Solholm.

“Under covid-pandemin ändrade vi inriktning. Vi var väldigt fokuserade på event och det fungerade inte längre. Så vi slog om från event och studenter till att matcha företag mot digitala talanger, lite mer high end-frilansare. Det fungerade bra men vi insåg också att vi behövde bygga om vår plattform”, säger han.

Under fjolåret gick det också bättre. Då var omsättningen uppe på 18,5 miljoner kronor och verksamheten var återigen lönsam. För att finansiera sin nya SaaS-baserade plattform började Gigstr att arbeta med mer traditionell bemanning och rekrytering.

I början av december kände sig bolaget också redo att gå ut med nyheten om den nya plattformen för att få kunder som de kunde utveckla den vidare med. Något som bland annat uppmärksammades i en artikel publicerad på Techarenan News.

Kunderna lämnade – igen

Problemet var bara att läget på arbetsmarknaden under hösten även det hade varit påfrestande för Gigstrs affärer. Rasmus Solholm beskriver hur bolaget som precis hade återhämtat sig efter pandemi-året såg hur kunderna återigen lämnade.

“Den traditionella affär vi hade för att finansiera utvecklingen påverkades både av kunder som gick i konkurs och av kunder som behövt säga upp samarbeten. De senaste tre veckorna tappade vi fler affärer än vad vi klarade av att förlora. Och vi såg att fortsätter vi så kommer vi inte ha råd att betala våra fakturor. Vi var superglada över vår nya affär, men vi kan inte driva den om vi inte kan betala fakturorna.”

Ville att så få skulle drabbas som möjligt

Alternativet som återstod var att sätta bolaget i konkurs. Ansökan togs emot av tingsrätten i Stockholm den 6 december och beslutet att försätta bolaget i konkurs fattades samma dag. Mariélle Norbäck på Wistrands advokatbyrå utsågs till konkursförvaltare.

“Vi ville göra det ordentligt och tog kontakt med en konkursförvaltare för att se hur vi skulle göra det på bästa sätt. Vi kom fram till att vi gör det nu innan vi inte kan betala någonting alls, så att så få drabbas som möjligt”, säger Rasmus Solholm och fortsätter:

“Nu har vi satt igång processen. Konkursförvaltaren har fått papperna, vi har ringt kunder och konsulter och nu försöker vi se vad som är nästa steg.”

Funderade ni på möjligheten till en rekonstruktion?

“En stor del av värdet i bolaget är vi som arbetar. I och med att vi håller på med frilansare så är det svårt att göra en rekonstruktion. Vi har snarare pratat om att vi i teamet kanske vill göra någonting nytt tillsammans i samma vertikal”

Gigstr tog 2017 in totalt 15 miljoner kronor från Peq invest, men har sedan dess inte tagit in något nytt kapital. 

Försökte ni hitta några nya investerare?

“Det hade varit svårt att hitta finansiärer. Det gick otroligt fort när kunderna började säga upp sina åtaganden. Om vi redan hade haft finansiärer med oss så hade det varit en annan sak, då hade vi kanske kunnat övervintra ett litet tag. Nu är vi glada för att, även om det gick snabbt, att vi haft koll på siffrorna och kunde se i tid att de gick åt fel håll.”

I början av december lät det hoppfullt med den nya plattformen. Varför kommer konkursen nu?

“Det var måndagen förra veckan som blev sista strået. Då satt vi med budgeten och drog streck över potentiella intäkter när olika kunder hade hört av sig. Vi ville hellre dra i handbromsen nu så att färre människor ska hamna i kläm”.

Hur känns det nu?

“Jag tror att vi ramlar på målsnöret. Vi har ett fantastiskt team, kunder och community så det känns både trist och snopet. Men det hade inte varit seriöst att driva det vidare till en situation där fler drabbas. Vi får slicka våra sår nu, det som inte dödar härdar.”

Hur stora skulder Gigstr har idag kan Rasmus Solholm inte säga. Det är konkursförvaltaren Mariélle Norbäck som nu ska undersöka vad som blir nästa steg i konkursen.

Peq invest är inte längre delägare i Gigstr. Rasmus Solholm köpte tillbaka bolaget under sommaren där pengarna skulle betalas vid en eventuell framtida exit.

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!

Läs mer