Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

KRÖNIKA

ERIK DE STEFANIS: Svenska startup-kloner – så har svenska grundare hittat idéer i USA

Erik de Stefanis

Det har poppat upp svenska startups under de senaste åren, men alla idéer är kanske inte så innovativa. Det skriver investeraren Erik de Stefanis i en gästkrönika.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

På 1990-talet gjorde tre bröder sig ett namn genom att bygga en Ebay "klon" som heter Alando. Inom 100 dagar efter Alandos lansering köptes bolaget av Ebay för tiotals miljoner dollar. Detta var starten på vad som senare blev Rocket Internet, en firma som startar klonbolag, det vill säga företag som inspirerades av befintliga företag från andra marknader. 

Sverige har producerat många mycket innovativa startups genom åren. Men många "klon"-startups har också fötts i Sverige. Det vill säga startups som – vare sig det är avsiktligt eller inte – är otroligt lika befintliga USA-baserade startups när det gäller affärsmodell, varumärke och messaging.

Det finns ett tydligt mönster: så fort det verkar gå bra för ett nytt amerikanskt startup (oftast omkring den tiden då det tar in en A-runda) brukar det uppstå en svensk “lookalike”. Oftast är det ca 2-3 år efter det amerikanska bolagets lansering (obs: i vissa fall har de amerikanska startups själva hämtat idéer från utlandet, ofta från Asien).

Min poäng med detta är inte att visa att det kan finns potential i att studera affärsideer från USA och sedan bygga liknande bolag i Norden. Det är allmänt förstått vid det här laget och dessutom fungerar det inte alltid i längden för många av dessa klonbolag. Snarare är min poäng att lyfta fram några exempel på amerikanska företag och deras nordiska "kloner".

Den här trenden är utbredd över branscher/vertikaler/affärsmodeller, inklusive consumer-tech, consumer products (CPG), marknadsplatser (B2B/B2C/P2P), payments, SaaS, osv. 

Bara för att vara tydlig så säger jag inte att det är något fel med att söka inspiration på andra marknader. Snarare, i de fall detta fungerar tycker jag att det är en briljant strategi.

Cameo är en consumer-tech platform där konsumenter kan köpa interaktioner (videohälsningar) från kändisar tex skådespelare/skådespelerskor, idrottare etc. Cameo har rest över 160 miljoner USD från bland annat Valor Equity Partners, och TCG. Cameo grundades 2017.

Memmo (Sverige) grundades 2019 (+2 år) och är otroligt likt Cameo. De har tagit in 24 miljoner USD från LeftLane Capital, J12 och FJ Labs.

Opendoor (USA) lanserades 2014 med ett uppdrag att förändra bostadsmarknaden genom att på mindre än 24 timmar lägga bud på hus som är till salu utan att ens se husen. Opendoor reste 1,9 miljarder dollar innan de noterades via SPAC i slutet av 2020. Idag ligger Opendoors market cap ca 95% under sitt peak värde.  

Movesta (Sverige), grundades 2020 (+6 år) med ett liknande koncept. Movesta har tagit in minst 4 miljoner dollar.


HipCamp (USA) lanserades 2013 och har rest 98 miljoner dollar från bl.a. Benchmark Capital och Index Ventures. Det är en marknadsplats för att söka och boka unika campingplatser. Det kan ses som AirBNB för camping.

Acamp (Sverige) grundades 2020 (+7 år) med en liknande platform. De har rest över 4 miljoner dollar.

Clutter (USA) grundades 2014 med en vision att modernisera self-storage branschen med en förbättrad kundupplevelse (inkl. on-demand-lagring, hämtning/leverans, etc.). Sedan lanseringen har de rest 296 miljoner dollar.

Vinden (Sverige) grundades 2017 (+3 år) och har lanserat en liknande tjänst på den svenska marknaden.

 

En av de mer uppenbara kategorierna är mikro-mobilitets spacet (dvs e-sparkcyklar). Under 2017 lanserades både Bird och Lime i USA. Innan Bird börsnoterades i 2021 reste bolaget ca 780 miljoner dollar, men dess market cap ligger just nu på endast ca 60 miljoner dollar. Lime har tagit in över 1,5 miljarder dollar (blandning av debt och equity).

2018 (+1 år) lanserades Voi i Sverige och har sedan dess tagit in över 500 miljoner dollar.

 

Kitchen United (USA) är ett av flera företag i USA som driver “virtuella food courts”. Detta skiljer sig från ordinära “ghost kitchens” eller “dark kitchens” där i många fall bara ett restaurangkoncept förbereds i varje kök. Med  “virtuella food courts” tillagas flera koncept/menyer under samma tak och verksamhet och kan beställas av konsumenter genom endast en beställning av hemleverans. Detta gör att grupper, till exempel en familj, kan lägga en enda order bestående av sushi, pizza och hamburgare. KitchenMix United lanserades 2017 och har rest 150 miljoner dollar.

Curb är en Stockholmsbaserad startup som grundades 2020 (+3 år) och har tagit in över 25 miljoner dollar för att bygga något liknande, det vill säga en portfölj av virtuella restaurangkoncept vilka också är tillgängliga via en enda leveransorder.

När vi redan är inne på restaurang-tech-temat… Virtual Dining Concepts (VDC) lanserades i USA 2018. Företaget hjälper befintliga restauranger att öka sina intäkter genom att utnyttja överkapacitet i sina kök för att tillaga take-out beställningar som kommer in via virtuella restaurangkoncept. Till exempel, om en restaurang redan serverar hamburgare så kan VDC kontakta dem och låta dem laga hamburgare på uppdrag av ett av VDCs varumärken. Restaurangen får en extra intäktsström och VDC kan utöka sin portfölj av virtuella varumärken över hela landet. VDC driver också flera virtuella restaurangkoncept för kändisar/influencers. VDC har tagit in 20 miljoner dollar och är ett av flera amerikanska företag inom det här spacet tillsammans med Forward.

Eatable (Sverige) är en Stockholmsbaserad startup som har ett liknande approach. Eatable utvecklar sina egna restaurangkoncept/varumärken och gör det möjligt för restauranger att laga mat och utföra leveransorder genererade av dessa virtuella varumärken. Eatable lanserades 2020 (+2 år).

Billie och Flamingo lanserades i USA 2017 och 2018. De var båda initialt fokuserade på att erbjuda prenumerationer på rakhyvlar för kvinnor (som Dollar Shave Club och Harry’s). De har sedan dess utökat sina produktsortiment men har inte avvikit långt från sina ursprungliga brand identities och etos. Billie tog in 35 miljoner dollar innan bolaget förvärvades för 310 miljoner dollar och Flamingo lanserades av Harry’s (liknande koncept fast för män). Harry’s har rest 790 miljoner dollar.

Estrid (Sverige) lanserades 2019 (+2 & +3 år) och är väldigt likt både Billie och Flamingo på många sätt. Estrid har tagit in runt 25 miljoner dollar.

Italic (USA) lanserades 2018 och har tagit Costco-modellen till modern detaljhandel. Till en början var deras modell members-only och som medlem var man tvungen att betala en årlig prenumerationsavgift på 60 dollar (vid ett tillfälle var årsavgiften 120 dollar). Som medlem fick man tillgång till Italics produktsortiment. Genom att arbeta direkt med tillverkare utomlands kan Italic köpa produkter från samma fabriker som tillverkar kläder och andra produkter för välkända varumärken, men Italic säljer dessa produkter till konsumenterna mer eller mindre till självkostnadspris. Med denna modell gjorde de majoriteten av sin vinst på medlemsavgifter precis som Costco. Sedan lanseringen har Italic itererat sin modell och prissättning ett flertal gånger och nu kan även icke-medlemmar handla hos Italic. Italic har tagit in över 15 miljoner dollar.

Singular Society (Sverige) är ett Stockholmsbaserat varumärke som lanserades 2020 (+2 år). Precis som Italic gjorde i början har även Singular Society implementerat en medlems modell där medlemmar betalar en månadsavgift på 95 SEK (eller 950 SEK per år) för att köpa produkter till självkostnadspris. Deras produktsortiment och varumärke är väldigt likt Italics. Singular Society verkar vara en inkubation inom H&M.

Warby Parker (USA) är ett glasögonmärke som lanserades 2010. De säljer receptbelagda glasögon (och nu även kontaktlinser) DTC, både online och genom sina egna butiker, till ett hyfsat billigt pris. De var bland de första (om inte de första) glasögonmärkena som erbjöd ett "prova-hemma"-kit där kunder kan klicka hem upp till fem par bågar att prova på. Warby Parker reste 535 miljoner dollar innan bolaget noterades. Nu ligger deras market cap på ca 1,9 miljarder dollar, en minskning från ett börsvärde på nära 7 miljarder dollar för några månader sedan.

Nividas (Sverige) erbjuder en liknande kundupplevelse och koncept som Warby Parker, det vill säga prisvärda receptbelagda glasögon vilka säljs (främst) DTC och med fokus på kundupplevelsen både online och offline. Nividas erbjuder också "prova hemma" kitet som Warby Parker började med. Nividas grundades 2013 (+ 3 år).

Detta är bara ett fåtal exempel... det finns många fler, speciellt om man zoomar ut och tittar på hela Norden. Många av exemplen ovan är från konsumentområdet men det finns lika många inom B2B.

Erik de Stefanis är en svensk/amerikan baserad i New York och Stockholm. Han är partner på Interlace Ventures, en early stage VC med fokus på commerce-tech. Fonden är baserad i NYC och San Francisco och har backats av PayPal, Bain Capital Ventures och några av världens största retail operatörer. Han skriver mer om tech och venture här. 

Läs mer