Marknadschefen Ida Thern har så länge hon kan minnas fixat naglarna på salong. När pandemin kom var hon höggravid med sitt andra barn och behövde vara extra försiktig med att träffa folk – även sina nagelteknologer. Hon slet då bort salongsnaglarna, men när hon skulle måla själv så gjorde det ont och skavdes dessutom av direkt.
Det var här som Love’n Layer föddes. Idén inom nagelvård som gått som en raket, använts av artister i Idol och Eurovision, och där skönhetsjätten Lyko gick in som ägare bara ett par månader efter lansering. Med Love’n Layer lägger du på en slags film med mönster över nageln, formar och härdar i UV-lampa. Det håller i drygt tre veckor. Hela produkten görs i en maskin – vi kan kalla det för nageltech.
“Jag fikade tillsammans med affärskontakter från Asien som jag byggt upp från mina år i smyckesbranschen. De är 25 år före oss vad gäller hudvård och smink. För mig var det märkligt att nagellack inte har revolutionerats. När jag berättade att jag ville göra nagellack som håller under en längre tid så skrattade de åt mig och menade att folk vill byta ofta – det är det som är grejen. Men inte för mig som har ont om tid i livet”, berättar Ida Thern för Breakit.
På Asien-marknaden fanns vid det här laget mönstrade klistermärken, men som var fulla med kemikalier. Ida Thern ville ha något mer miljövänligt. Hon tog därför hjälp av en konsult och fick tag i fabriker som utvecklade prototyper.
“På ett och ett halvt år hade vi en färdig produkt. Om jag ska vara ärlig så skapade jag ju en produkt åt mig själv för att lösa mitt problem.”
Sa upp sig dagen efter lansering
Sen gick det snabbt. Ida Thern fortsatte jobba heltid på sin dåvarande tjänst och drog igång en butik på Shopify. På en sekund hade hon tre avslutade köp, utan marknadsföring.
“Vi sålde för femsiffrigt belopp första dagen. Sen sa jag upp mig. Skönhetsinfluencers fick nys om produkten och delade inlägg. I övrigt var det en gåta hur folk hittade till Love’n Layer.”
Men det kunde ha gått käpprätt åt skogen.
“Mer än halva den första batchen gick sönder på väg till Sverige. Vi skulle lansera i maj 2021, men fick komma igång till hösten istället. Folk undrade varför vi sålde så ljusa färger, och inte dovare höstfärger”, skrattar Ida Thern.
Idag har Love’n Layer en hög procent återkommande kunder, vissa månader är det 68 procent. Ida Thern blev tidigt kontaktad av flera investerare men tackade nej. Tills Lyko knackade på dörren.
“Tre månader efter lansering, i januari 2022, så hade jag ett samtal med Rickard Lyko. Han tittade på produkten och sa ‘jag tror inte det här är en trend som bara kommer gå över’. Rätt omgående fick jag träffa finanschefen.”
Strax innan midsommar signerades kontraktet där det stod klart att Lyko köper 40 procent av Love’n Layer. Någon köpeskilling är inte offentlig. Ida Thern kontrollerar fortfarande bolaget.
“Det ska drivas som ett självständigt varumärke, det har jag alltid stått fast vid. Lyko är som en storebror att luta sig mot. Vi bollar idéer och de utvecklar försäljningen. Dessutom sitter vi på samma kontor.”
Vill till USA
Idag finns Love’n Layer till försäljning hos Lyko och Meds. Om en vecka kommer bolagets nagelbarer att finnas i Lykos butiker.
“Jag har hittills tackat nej till återförsäljare för att kunna hålla koll på all kommunikation och ha en direktdialog med konsumenterna. Men snart är det dags att öppna upp lite bredare och ta in fler.”
Påverkas ni av lågkonjunkturen? Nagelfix är ju ändå en lyxvara?
“Jag startade i kris och har fortsatt att leva med den. Även under inflation, rusande elräkningar och skyhöga fraktkostnader så har vi sett ett intresse. Men visst kan vi komma att påverkas, det får framtiden utvisa. Men vi har en stark plan för hur vi ska expandera som varumärke.”
Under de två månader Love’n Layer var igång i fjol omsatte bolaget 330.000 kronor och gjorde en vinst på 64.000 kronor.
“Vi sprängde miljonvallen efter fyra månader och kommer omsätta betydligt mer än det i år. Framåt hoppas jag komma upp i 25 miljoners-klassen.”
Hur ser expansionsplanerna ut?
“Vi vill bygga ett hand- och fotimperium och komma in som en modern spelare med innovativa produkter. Det finns ett hål på marknaden. Vi börjar med att etablera oss på Lykos marknader, sen ska vi satsa på att komma in i större kedjor i USA och Asien.”
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!