Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

PodX shoppingräd fortsätter – nu kliver de in i Argentina

PodX grundare Staffan Rosell, Patrick Svensk och Fredrik Said. Foto: Press

Målet är att bli världens främsta podcastkollektiv. Nu landar PodX nästa deal med argentinska Posta.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Podcastmarknaden kokar. Det här vill nystartade kollektivet PodX dra nytta av. Strategin går ut på att förvärva små och medelstora poddbolag med målet att köpa mellan sex och tio stycken per år.

Bakom kollektivet står medieveteranerna Staffan Rosell (tidigare vd Bauer Media), Patrick Svensk (grundare av Kanal 5, Zodiak Media och Nice Entertainment), och Fredrik Said (före detta Acast). Bland investerarna finns Qarlbo, som också är huvudägare i Björn Ulvaeus bolag Pophouse Entertainment.

Nu gör PodX entré i Latinamerika där de köper en majoritetspost i Posta, som är Argentinas största produktionsbolag för poddar. Breakit har tidigare kunnat berätta om förvärven av franska Nouvelles Écoutes och brittiska Goldhawk Productions.

Medgrundaren Patrick Svensk ser fram emot att gå in i Argentina.

“Posta har byggt upp en unik kreativitet inom ljud. Det kommer att bli jättespännande att hjälpa dem att sätta ett ännu större fotavtryck för sitt innehåll. Jag älskar redan att arbeta med dem”, säger han.

LÄS MER: De slåss om makten i podd-Sverige – bolagen, siffrorna, konkurrenterna (och allt du behöver veta)

Posta lanserades 2014, och har sedan dess producerat mer än 150 program. Bland deras samarbetspartners finns Netflix, Uber, Microsoft och HBO. Postas grundare Luciano Banchero och Diego Dell’ Agostino kommer att fortsätta leda företaget även framöver.

Patrick Svensk tror att investeringen kommer öppna dörrar för PodX.

Med 500 miljoner människor som har spanska som förstaspråk och som riktar sig till de stora marknaderna som Argentina, Chile, Mexiko och spansktalande i USA, så är potentialen enorm.”

Hur mycket betalar ni?
Vi uttalar oss inte om summan men generellt så betalar vi gamla hederliga multiplar baserat på omsättning och resultat.”

PodX vd Staffan Rosell har tidigare berättat att de sedan i våras har haft samtal med ett 100-tal bolag i ett tiotal länder för att hitta de rätta att investera i.

“Hela konceptet bygger på att de vi investerar i också blir delägare i PodX. Vi ska bli ett internationellt podcastkollektiv på riktigt. Vi har ett globalt perspektiv, och då är Norden för litet”, sa han i en intervju med Breakit i september.

Det finns ännu inga omsättningssiffror från PodX.

Läs mer