För nästan exakt en månad sedan kunde Breakit rapportera att Spotify dragit ner på takten vad gäller rekryteringar och till och med genomfört vissa uppsägningar. Men bolagsledningen tror inte att det räcker och pekar på det “förändrade ekonomiska landskapet” i ett meddelande om nya besparingar som nyligen gått ut i bolagets interna kanaler.
I meddelandet, som Breakit tagit del av, lyfter Spotifys finanschef Paul Vogel fram ytterligare områden där Spotify kan “drivas mer effektivt” och där bolaget kan bli smartare kring hur resurser används. Därför införs nya riktlinjer på vissa berörda områden och de börjar gälla från och med den 1 januari. Resor är ett av dessa områden.
“Den absoluta merparten av resor inom bolaget kommer att sättas på paus”, skriver Paul Vogel i meddelandet.
Han säger att det kan finnas undantag för detta förbud, men att varje resa ska utvärderas var för sig och behöver godkännas av en högt uppsatt chef, en “VP” (vice president).
“Vi kommer emellertid dra ner på alla icke nödvändiga resor för närvarande”, skriver Spotifys finanschef.
Det nya åtgärdspaketet innefattar även stopp för konferenser utanför Spotifys lokaler, “offsites”, det vill säga möten mellan team och team-medlemmar som tidigare har kunnat förläggas i annat land eller annan stad än den ordinarie.
“I linje med resenedskärningen kommer ‘offsites’ också sättas på paus under 2023”, skriver Paul Vogel.
Spotify har inte svarat på Breakits frågor om varför besparingarna genomförs. Men en talesperson från bolaget säger att deras anställda ska kunna fortsätta jobba var de vill.
“Vi kommer att fortsätta med vårt work from anywhere-program”, säger talespersonen.
Mindre kontor, mindre mat
En källa inifrån Spotify tror att rese- och konferensstoppet kommer att bli en riktig kalldusch för många av de anställda. Stoppen kan även ses mot bakgrund av att bolaget ganska högljutt skrutit om sin “Working from Anywhere”-policy.
“Men det har bara fungerat för att anställda på Spotify har haft turen att ha stora möjligheter att resa för att träffa sina teamkollegor, och haft internkonferenser på exotiska ställen, som Barcelona, och de har känts mer som semester än som riktigt jobb”, uppger en källa på Spotify för Breakit.
“Många av teamen kommer att svårt att anpassa sig till en hybridmiljö som bolaget inte ger så stort stöd till”, fortsätter källan.
Bland övriga besparingsområden hittas kontorsytor. Spotify ska nu ser över sitt behov av fastigheter och kontor över hela världen.
“Vi eftersträvar att rationalisera kontorsytan där det är lämpligt”, är budskapet.
Spotify-ledningen vill även se att utgifterna till underkonsulter och externa byråer krymper. Interna team ska användas i högre utsträckning, är budskapet.
Utöver det kommer streamingbolaget dra ner på den måltidsservice som funnits på kontoret, förmåner som anställda inne på kontoren har kunnat ta del av.
“Vi kommer bli mer försiktiga vad gäller var vi erbjuder mat”, skriver Spotify-chefen.
Spotifys intäkter uppgick till nästan 8,6 miljarder euro under årets nio första månader. Rörelseresultatet låg på -428 miljoner euro, eller drygt 4,6 miljarder kronor.
Breakit har bett Spotify om kommentarer gällande de nya sparinitiativen och bolaget har lovat att återkomma.
Var först med det senaste – ladda ner Breakits app!