Sök ikon

Tillväxten hackade när Lifesum mötte pandemin – gick bättre med lönsamheten

Markus Falk, vd Lifesum.

Pandemin innebar ett stopp i tillväxten för hälsoappen.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Den svenska appen Lifesum vill hjälpa människor till bättre hälsa och peppa dem mot sina mål. Appen erbjuder en rad verktyg och tips, som kostscheman, recept och kaloriräknare, för att ge användarna bättre insikter om sin hälsa.

Bolaget har under många år ökat sina intäkter och under räkenskapsåret som slutade i april 2021 låg omsättningen på 228,9 miljoner kronor. Men under det senaste året fick bolaget se den tidigare kraftiga tillväxten både stanna in och ta ett litet kliv bakåt.

Den färska årsredovisningen för Lifesum avslöjar att koncernen omsatte 203 miljoner kronor med ett resultat på minus 39,3 miljoner kronor. 

För nedgången beskylls bland annat covidpandemin som ska ha påverkat marknaden för nutritionsappar negativt. 

“Nettoomsättningen minskade med 11 procent på helåret som en följd av de inledande månadernas covidrelaterade marknadsdynamik. Men efter att företaget genomförde en rad förändringar med lyckade satsningar inom produktutveckling och marknadsföring ökade antalet betalande användare med 10 procent jämfört med fjolåret”, skriver bolaget. 

Därmed ska förlusten av betalande användare nu vara återhämtad. Totalt fanns vid räkenskapsårets slut i april över 550.000 betalande prenumeranter på konsumentsidan. Utöver det säljer Lifesum också en tjänst som riktar sig mot företag, den omsatte 8 miljoner kronor förra året.

Under året ska Lifesum också ha blivit ett lönsamt bolag.

“Detta göra att bolaget nu är väl rustat för att kunna fortsätta växa och hantera eventuella utmaningar i marknaden”, skriver de.

Årsredovisningen visar att Skandinavien gick om och blev den största marknaden före USA efter att intäkterna minskat där under förra räkenskapsåret. Bolaget minskade även i Dach-området och tillväxtmarknaderna i Europa (Frankrike, Storbritannien och Spanien). Men ökade lite i det som benämns som “övriga världen”.

Antalet anställda ökade från 74 till 82 i snitt mellan åren.

Under fjolåret fick Lifesum en ny vd i Markus Falk. Bland de största ägarna finns Heinrich Bauer Verlag, Nokia Growth Partners, tillsammans med medgrundarna Henrik Torstensson och Marcus Gners.

Läs mer