Efter mer än 20 år sedan starten 1999 kommer varumärket Insplanet att gå i graven. Det står klart sedan Zmarta har bestämt sig för att fusionera in hela tjänsten för försäkringsjämförelser i Zmarta-varumärket.
Det var 2018 som Zmarta köpte upp Insplanet, som då var noterade på First North. Affären var värd runt 175 miljoner kronor och bland storägarna fanns grundarna och profilerna Daniel Soussa och Richard Båge.
Sedan dess har Insplanet legat som ett eget varumärke under Zmarta-gruppens paraply. Men med start idag tisdag kommer användarna istället att hänvisas till Zmartas egna sajt.
“Under våren gjorde vi en stor varumärkesstudie för att förstå vad våra olika varumärken har för position. Insplanet har haft en fin utveckling och har fina associationer, men vi ser att Zmarta är ett ännu starkare varumärke“, säger Catharina Skommevik som är ny vd för bolagsgruppen sedan april i år.
Enligt Catharina Skommevik kommer förändringen främst innebära att användaren får besöka Zmarta istället för Insplanet. Men också att de anställda kommer att jobba närmare varandra internt.
“I dagsläget gör vi inget med den legala strukturen utan det är erbjudandet mot marknaden som förändras. Men internt innebär det att anställda får en möjlighet att arbeta bredare med Zmartas erbjudande”, säger hon.
Kommer det att påverka antalet anställda?
“Nej.”
Zmarta köpte Insplanet 2018 och samma år förvärvades även elprissajten Elskling och låneförmedlaren Freedom Finance. Några förändringar av de varumärkena är inte aktuella idag enligt Catharina Skommevik.
Ser ni några risker med fusionen?
“Vi ser även att Zmarta har ett högt förtroende, och servicen eller produkten i sig kommer inte att förändras. Det är samma fina jämförelsesajt som vi har jobbat med tidigare. Vi ser ser snarare att det här kommer att vara en fördel.”
Zmarta Group är sedan 2016 ett dotterbolag till den tyska mediejätten Bauer Media Group.