Sök ikon

Crazy Pictures tog Youtube med storm – nu gör de juldagspremiär på bio med UFO Sweden

Gänget bakom Crazy Pictures. Foto: Press

De tvingades till Youtube när ingen ville satsa på deras filmer.

När de väl lyckades komma in i biosalongerna lockade de över 100.000 besökare och sålde sin prisbelönta film till över 100 länder.

Nu är det snart premiär för kollektivets andra biofilm – och inte mycket är som Youtube-tiden.

“Vi kan inte springa runt på samma sätt som för 10 år sen”, säger Olle Tholén på Crazy Pictures.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

På svenska Youtube fanns det inga som var bättre än Crazy Pictures under några år kring 2010-talet, i alla fall om du frågar en viss journalist som är satt att skriva den här artikeln. Att filmen Du ritar fult (en av journalistens personliga favoriter) har en miljon visningar tolv år efter premiären 2009, kan förvisso ses i ljuset av att en video när Joakim Lundell är barnvakt och leker i bollhav från 2017 har fem miljoner visningar. Men kvalitet är kanske inte samma sak som kvantitet.

Oavsett om man älskar filmkollektivet Crazy Pictures och de skådespelare som ofta förekom i deras Poesi för fiskar-kortfilmer eller inte så finns det åtminstone en intressant story att berätta.

När Joakim Lundell skapade sig en Youtube-karriär efter att först ha slagit igenom bredare via realityserien Kungarna av Tylösand (och sin blogg), så började Crazy Pictures på Youtube och har tagit sig hela vägen till filmvärldens traditionella finrum i biosalongen. 

Och det var faktiskt hela tiden målet för filmkollektivet från Norrköping.

“Vi ville göra film och vi gjorde dem som om de skulle bli långfilmer. Men vi fick ta dem till Youtube som att det var fyra minuter ur en långfilm. För när man var 19-20 år var det svårt att få förtroendet att göra filmerna vi ville göra”, säger Olle Tholén, på Crazy Pictures:

“Vi var tidiga på Youtube-vågen och när vi red på den så var vi under några månader den största humorkanalen i Sverige. Sen blev vi omkörda totalt av människor som kunde göra många klipp. Vi kämpade i ett halvår för att göra fyra filmer som skulle se ut och låta som en riktig film. Vi la ut alldeles för lite för att kunna räknas som ett Youtube-gäng.”


Skärmklipp från kortfilmen Du ritar fult.


Den första långfilmen Den blomstertid nu kommer finansierade de delvis genom crowdfunding. Kampanjen gav dem tillräckligt med pengar för att filma en pilot. När filmen sen fick finansiering på cirka 18 miljoner kronor så blev succén snart ett faktum. Totalt lockade filmen 115.000 biobesökare till svenska biografer och den såldes senare till över 100 länder och vann flera priser internationellt och på hemmaplan.

“Kickstarter-kampanjen blev faktiskt en sista väg ut för oss. Vi samlade in 800.000 kronor från en publik vi visste fanns. Efter det blev det också lättare att stänga den sista finansieringen”, säger Olle Tholén.

På juldagen är Crazy Pictures aktuella med sin andra långfilm, sci fi- och äventyrsfilmen UFO Sweden. Den här gången med en budget på hela 40 miljoner. Det var fortfarande en ansträngd budget för visionerna som filmkollektivet hade för sin film.

“Vi creddar oss som ett filmkollektiv med fem personer och vi som kollektiv dyker upp säkert 30 gånger i eftertexterna till UFO Sweden. Det är ganska extremt att fem personer är involverade i så många delar i en film. Men jag tror att det hjälper oss att se helheten, att ta smarta och kostnadseffektiva beslut. Vi vill att pengarna hamnar på skärmen där tittaren får uppleva dem”, säger Victor Danell på Crazy Pictures.

Om den filmen kommer att bli en publikmagnet återstår att se. Olle Tholén berättar att svenska filmer ofta har en budget på mellan 10 och 100 miljoner kronor, och att bara ett fåtal filmer spränger 100 miljoner varje år. Samtidigt tycker han att det sällan syns på duken när filmerna väl gör det. 

“Sen möter vi en allt mer traditionell filmbransch ju större vi blir. Vi kan inte springa runt på samma sätt som vi gjorde för tio år sedan. Vi måste hitta ett sätt att arbeta som på en vanlig filminspelning men med kontrollen och känslan från hur vi har gjort film tidigare”, säger Olle Tholén.


Bild från UFO Sweden.

Han hoppas att Crazy Pictures kan fortsätta dubbla sin budget för kommande filmer. De har också börjat tänka på att filmerna också ska kunna hitta en internationell publik efter succén med Den blomstertid nu kommer. 

Men samtidigt ville de hålla kvar i känslan man kan få av att spela in en film i Norrköping. Där har de också sina lokaler med en studio på runt 1000 kvadratmeter som gör att de kan spela in mycket på plats när de vill testa en idé.

Vilken historia vill ni berätta framöver?

“Vi går ofta igång på det vardagliga med spektakulära inslag. Något som är filmiskt men ändå relaterbart, i en ganska stor bredd. Det ser man även i våra gamla kortfilmer och så kommer vi nog att arbeta även framåt. Vi har några idéer på kommande filmer men efter jul får vi sätta ner foten och se vad vi ska börja jobba på”, säger Victor Danell.

Strax innan det är dags att avsluta intervjun glider diskussionen också in på hur Norrköping, eller andra svenska orter skulle kunna stärka svensk film mer. Olle Tholén hoppas att bolag inte bara ska åka på utflykt från Stockholm för att spela in sina filmer. 

“När vi rör oss utanför storstäderna så är man antingen sjuk i huvudet eller så är det en förlöjligande parodi. Idén är att det utspelar sig i glesbygd utifrån storstadsperspektiv snarare än att det är en fond för vilken film som helst. Det tycker jag är lite slående”, säger han. 

UFO Sweden har premiär på juldagen och i rollistan hittar vi bland annat Eva Melander, Inez Dahl Torhaug, Jesper Barkselius, Sara Shirpey och Oscar Töringe.

Crazy Pictures hade under räkenskapsåret som slutade i augusti 2021 en omsättning på 6,7 miljoner kronor med ett resultat på 0,2 miljoner kronor.

Läs mer