Sök ikon

Avhopp, miljonrullning och skakig tillväxt – så går det för bolagen i Draknästet ett år senare

Trådlösa bevattningssystem, klimatsmart städmedel, gratis mensskydd och en ny digital skolplattform.

Det är bara några av affärsidérna som syntes i rutan i SVT:s Draknästet 2021 – som både håvade in och tackade nej till kapital. Men hur gick det sen?

Breakit har kartlagt hur det går för tio av bolagen som pitchade in sina idéer i förra säsongen av entreprenörsprogrammet.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Irriot – Fokus på att öka tillväxten

Grundarna Alex Palin och Johan Wendt samt trädgårdsmästaren Bosse Rappne i Draknästet. Foto: Svt.

Ett av bolagen som bröt igenom bruset i Draknästet 2021 var Irriot. Företaget, som tillverkar och säljer trådlösa och automatiserade bevattningssystem, grundades 2018 av Alex Palin, Johan Wendt och Mikhail Soloviev.

Bolaget tackade nej till en investering i Draknästet. Nu, ett år senare, beskriver Johan Wendt medverkan i Draknästet som “oerhört viktig.”

“Vi fick exponering som vi verkligen behövde. Dagarna efter exploderade det av investerare som ville gå in”, säger Johan Wendt till Breakit. 

Irriot har ökat sin försäljning med 50 procent i år, jämfört med 2020, berättar han.

“Vi önskar såklart att det skulle ha ökat mer än så, men försäljningscykeln är ganska lång så vi tror på snabbare ökning under nästa år. Vi har nu kunder i 17 länder och den geografiska spridningen växer snabbt”, säger Johan Wendt.

Bolaget har sedan starten totalt tagit in runt 15 miljoner kronor. De största ägarna är LRF Ventures och Curitas Ventures, samt grundarna, som äger 60 procent av bolaget.

“Nu ligger fokus på att accelerera tillväxten. Fram till nu har vi fokus varit på Europa, Nordafrika och Mellanöstern. Det närmsta året kommer vi att sikta in oss mer på Nordamerika.”

Vilka är era främsta utmaningar just nu?

“Mycket jobb och lite tid”, säger Johan Wendt.

När uppskattar du att bolaget blir lönsamt?

I år eller nästa år.”

Siffror Irriot: 

Omsättning 2021: 1,5 miljoner kronor

Resultat 2021:  –2 miljoner kronor

Omsättning 2020: 900.000 kronor

Resultat 2020: -1,2 miljoner kronor

Prognosen för omsättningen i år är tre miljoner kronor och 7 miljoner kronor för 2023. Nästa år siktar bolaget på vinst eller break even.

Dirty Issue – Klimatsmart städalternativet växer sakta

Isabella Sääf, grundare av Dirty Issue. Foto: Svt/Montage.

Bolaget Dirty Issue presenterade en lösning på mer klimatsmart städning: rengöringstabletter som blandas med vatten i återanvändbara glasflaskor. Drakarna gillade idén och grundaren Isabella Sääf lämnade programmet med mer kapital än tänkt: 1,1 miljoner kronor och finansiärerna Jacob de Geer, Sara Wimmercranz och Shervin Razani klev in.

Sedan dess har bolaget växt, även om det kan tyckas gå något långsamt. 

Siffror Dirty Issue: 

Omsättning 2021: 57.000 kronor

Resultat 2021: -473.000 kronor. 

Omsättning 2020: 2000 kronor

Resultat 2020: -6000 kronor

Breakit har sökt Isabella Sääf. 

Meitner – Håvar in investeringar

Jacob de Geer och Adrian Andersson. Foto: Svt/Montage.

Skolplattformen Meitner, som grundades 2019, plockade in en miljon kronor genom Draknästet 2021. 

“Medverkan i Draknästet var fantastiskt kul, och har gett oss bra respons. Det blev ett bra sätt att nå ut till samhället med vad vi gör och att visa skolmarknaden att nya aktörer vill engagera sig”, säger Adrian Andersson, vd och medgrundare av bolaget, som pitchade framför drakarna. 

Efter att avsnittet sändes har mycket hänt, berättar han. 

Vi har nu lanserat vår plattform på flera skolor runt om i landet och arbetar nu tillsammans med kunderna med vidareutvecklingen av vår skolplattform, där intresset är stort.”

Bolaget har även plockat in ytterligare kapital i flera rundor efter att programmet visades. Så sent som i höstas stängdes en runda på 15,8 miljoner kronor, och bland annat Sven Hagströmer, via Biovestor, och Stronger-medgrundaren Joel Almqvist valt att kliva in i bolaget. Totalt har bolaget rest drygt 30 miljoner kronor tagits in av, utöver ovannämnda, bland annat Jacob de Geer, Jonas Eriksson och Stefan Mahlstein.

“Vi kollar på att genomföra en större kapitalresning under 2023, eftersom vi ser en väldigt stor efterfrågan som vi behöver ha kapacitet att möta.”

“Nu står vi i utmaningar att bygga en stabil organisation, då vi växer snabbt. I samband med detta handlar det om att utveckla rätt saker i rätt tidpunkt för att vidareutveckla vår skolplattform i rätt riktning för våra skolor. Många föräldrar och lärare är frustrerade över att de tjänster som används idag är trubbiga, och det problemet vill vi lösa och då gäller det att bygga rätt”, säger Adrian Andersson.

Siffror Meitner:

Omsättning 2021: 4,8 miljoner kronor

Resultat 2021:  -2,4 miljoner kronor

Omsättning 2020: 393 000 kronor

Resultat 2020: -1,1 miljoner kronor

Foodrunners – Siktar på flera nya marknader 

Andreas Johansson och Michael Kärrberg. Foto: Svt.

“Väldigt utmanande och väldigt spännande.”

Så beskriver Michael Kärrberg, medgrundare av Foodrunners, de senaste två åren, efter medverkan i Draknästet. 

“Tidvis har det också varit jobbigt mentalt givetvis. Det tar lång tid att utveckla en fantastisk B2C app, mycket längre än vad vi hade kunnat ana och det har också kostat mer. Det har i sin tur gjort att vi tvingats avvakta med kommersialisering och att fokusera på att sälja längre än vad vi hade velat. Men vi har haft fantastiska investerare som trott på oss hela tiden och drivit tesen att en oslagbar produkt alltid kommer vinna i längden”, säger Michael Kärrberg.

Förändringarna som pågått under 2022, inflation och räntehöjningar, har gjort att intresset för bolagets produkt ökar då man bidrar till att hjälpa konsumenter att spara pengar på en av de största utgifterna, nämligen mat, menar han.  

“Människor har varken tid eller ork med något som inte är smidigt idag.”

Sedan starten 2020 har bolaget tagit in kapital i flera omgångar, inklusive från Draknästet. Nu finns det omkring 20 delägare på listan, däribland Lena Apler. Totalt har 10 miljoner kronor plockats in. Bolagets tre största ägare är grundarna Michael Kärrberg & Andreas Johansson som är majoritetsägare. Lena Apler äger drygt 15 procent av Foodrunners. 

“Vi ser att Foodrunners tjänst skall vara tillgänglig i Sverige, Finland, Polen och ytterligare minst 2 marknader inom 18–24 månader. Når vi dessa mål kommer även nya investerare vara del av en fantastisk resa med oss”, säger Michael Kärrberg.

Vilka är bolaget största utmaningar just nu? 

“Vi har väldigt mycket att göra, för lite personal och behöver kapitalet som krävs för att på bred front fortsätta utveckla och marknadsföra oss. Möjligheterna är oändliga men med hjälp av kapitalet vi hoppas få in under slutet av 2022 så kommer vi kunna dominera vår bransch från 2023 och framåt.” 

Siffror Foodrunners: 

Omsättning 2021: 1 miljon kronor

Resultat 2021: – 1 miljon kronor

Omsättning 2020: Ingen omsättning 

Resultat 2020: Inget resultat

Prognosen för omsättning och resultat är 2 miljoner kronor respektive -6,1 miljoner kronor för 2022 och 16 miljoner kronor respektive -6,4 miljoner kronor 2023. Bolaget räknar med att gå med vinst under 2024, då resultatet beräknas till 68 miljoner kronor.

Wood Tube – Bygger fabrik i Värmland

Tobias Söderbom Olsson. Foto: Press.

Wood tube, som vill förändra hur fastigheter byggs där reglar av papper ska ersätta dagens alternativ av stål eller trä, grundades 2016. Några år senare, 2021, infann sig entrprenören Tobias Söderbom Olsson i en studio för att pitcha framför ett gäng finansiärer i Draknästet. 

Jacob de Geer och Shervin Razani nappade och klev in med totalt två miljoner kronor. Det var iallafall det som tittarna fick se. Nu berättar entreprenören att utfallet blev annorlunda.

“Det som inte riktigt kom med i programmet var att vårt kapitalbehov för att bygga vår fabrik var större än den summan som man fick söka i programmet och det slutade i att en industriell aktör stod för hela finansieringen”, säger Tobias Söderbom Olsson till Breakit.

Under det senaste året har bolaget inlett sitt första byggprojekt med kunder, däribland Vasakronan.

“När vi medverkade i Draknästet var det egentligen den första gången som produkten visades upp offentlig i större skala. Fram till dess hade vi jobbat mest med testning och att få all certifiering som krävs på plats. Vi fick mycket mer intresse för produkten från programmet än vad vi hade räknat med, med tanke på att det är en B2B-produkt först och främst. Den positiva responsen har varit väldigt kul”, säger Tobias Söderbom Olsson.

Totalt har 10 miljoner i riskkapital tagits in. Nu håller bolaget på att bygga sin första fabrik i industriell skala. 

“Produktionen hamnar i Värmland och vi är stolta över att ha en Svensk produktion. Vår nästa stora milstolpe är att starta produktionen och så fort det sker kommer vi kunna förse fler intressenter med produkter och bygga större projekt. Vi hoppas också på att komma i gång med distribution genom bygghandeln. Expansion till våra grannländer står på tur”, säger Tobias Söderbom Olsson.

Siffror Wood Tube: 

Omsättning 2021: 4000 kronor

Resultat 2021: -1,4 miljoner kronor

Omsättning 2020: Ingen omsättning

Resultat 2020: -123.000 kronor 

Rawstraw – Nobbade drakarna men går som tåget

Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow, grundare av Rawstraw. Foto: Press.

Rawstraw, som tillverkar och säljer klimatsmarta sugrör, tycktes ta in 300.000 kronor i kapital i Draknästet 2021. Men icke. Nyligen kom det till känna att entreprenörs-duon Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow som tackade ja i rutan, tillsammans med drakarna gemensamt kom överens om att inte göra investeringen. Dels var det för tidigt att ta in kapital. Dels behövdes det inte. 

Sedan förra hösten har Rawstraw ökat omsättningen med närmare 500 procent, menar Josephine Daly Tempelaar. 

Nu vill bolaget växa, samtidigt som det är där utmaningarna finns – att nå ännu större kunder och i Sverige, Norge och Danmark och expandera till Finland

“Det svåraste är att få dem att förstå att det finns en efterfrågan hos slutkunden, alltså hos barer och restauranger. Men vi har referenser i och med att vi finns hos flera stora aktörer”, säger Josephine Daly Tempelaar. 

Företaget grundades av Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow som ett UF-projekt på gymnasiet 2018 och 2019. 

Siffror Rawstraw:

Omsättning 2021: 586.000 kronor

Resultat 2021: 279.000 kronor,

Omsättning 2020: 112.000 kronor

Resultat 2020: -7000 kronor

Redlocker – Tar in mer kapital 

Liza Eriksson och Clara Lidman, Redlocker. Foto: Press.

Liza Eriksson och Clara Lidman, grundarduon bakom Redlocker, vill göra mensskydd gratis och tillgängligt. 

I Draknästet kammade de hem investeringar från samtliga finansiärer och sedan dess har ytterligare kapital plockats in. Så sent som under hösten visade dokument från Bolagsverket att bolaget beslutat om en riktad nyemission till de nuvarande ägarna, Rolf Erik Nilsson, Mountainstone Consulting, Draknästet-profilernas gemensamma Dragon Invest samt Jon Wimmercranz Elg & Utter. 

“Vi växer i snabb takt och har utvecklats mycket sedan Draknästet. Vi är otroligt tacksamma över möjligheten att medverka i programmet och investeringen som vi fick med oss.”

Redlocker är idag Nordens ledande leverantör av distributionslösningar för mensskydd till arbetsplatser, skolverksamheter samt andra typer av verksamheter, menar Liza Eriksson i ett mejl till Breakit. 

“Vi fortsätter att skriva stora avtal med näringslivets största bolag som vill agera inom frågan och kämpa för att sprida vår viktiga gräsrotsrörelse som framförallt sker på glesbygden utanför storstäderna. Ungdomarna är vår huvudfråga och vi ska nå ut till varenda en av dem”, skriver Liza Eriksson.

Vidare skriver hon att det blir “åka av på riktigt under 2023” med stora projekt som de har arbetat på redan innan Draknästet.

Siffror Redlocker:

Omsättning 2021: 2,5 miljoner kronor

Resultat 2021: -1,3 miljoner kronor

Omsättning 2020: 49.000 kronor

Resultat 2020:  -125 000 kronor

One Cake – Teamade upp med Lidl

Zebastian Lindqvist och Lizette Broström. Foto: Press/montage.

Lizette Broström och sonen Zebastian Lindqvist lyckades och kamma hem en investeringen genom Draknästet. 

Pitchen: frysta tårtor fria från nötter, gluten och palmolja.

Desserten gick inte bara hem hos drakarna. Efter programmet listades varan i Lidls sortiment, världens tredje största livsmedelskedja. Under våren i år litades deras produkt även hos Ica och Coop.

Sedan medverkan i Draknästet har bolaget vuxit och produktionen skalats upp, säger Lizette Broström till Breakit. 

“Som vi sa i Draknästet och som vi sökte kapital för var bland annat att kunna BRC-certifiera oss. Det behöver man göra för att kunna exportera utanför Sverige. Det tog drygt ett år med att få klart den. Vi blev godkända i augusti 2022.” 

“En del har tyckt att vi ska lägga ut produktionen på någon annan och bara fokusera på sälj, men en stor del av värdet i bolaget är att vi har full kontroll på vad som produceras. Allt från vad som kommer in till vad som går ut i butiker. Vi har 100 procent spårbarhet och är inte beroende av någon annan. Egen produktion kräver mycket mer jobb men det är värt det”, säger Lizette Broström. 

Bolaget har även anställt personal och har nu ett team från flera nationaliteter, däribland  Colombia, Polen och Ukraina.

Planerar ni att ta in mer kapital inom det närmsta året?

“Vi expanderar och kommer ta in nytt kapital 2023.”

Vilka är bolagets främsta utmaningar just nu?

“Största utmaningarna nu är att ordning på våran automatisering som vi håller på att bygga för att kunna baka mycket mer. Elen, energin krisen, har drabbat oss hårt. Det är våran största oro just nu”, säger hon.

Hon tillägger att en en stor utmaning förutom elen är inflationen med vad hon beskriver som “skyhöga matkostnader”. Priserna för de ingredienser bolaget använder, förpackningar och distribution har blivit otroligt höga, enligt grundarens utsago.  

Men än så länge går bolaget inte med vinst.

Siffror One Cake:

Omsättning 2021: 3,1 miljoner kronor,

Resultat 2021: -489.000 kronor

Omsättning 2020: 1,5 miljoner kronor 

Resultat 2020: -0,8 miljoner kronor

Breakit har tidigare berättat om One Cake i en foodtech-kartläggning, som går att läsa här.  

Wellibites – Köptes av foodtech-gigant

Sara Serrey, grundare av Wellibites. Foto: Press.

Grundaren Sara Serrey pitchade sitt godis som innehåller vitaminer och mineraler framför finansiärerna som visade sig var redo att öppna plånboken. Men det fanns fler intressenter utanför tv-studion. 

Det slutade med att drakarna fick ett nej från Wellibites och istället klev foodtech-koncernen Humble Group in som ägare. 

“Jag valde att tacka nej till drakarna efter programmet och gick istället med i en koncern Humble Group, men absolut har det varit positivt att varit med i Draknästet - så många som haft positiv feedback på min pitch och bolaget jag byggt upp. Flera har tom kommit fram på gatan som känt igen mig från programmet, blir lika överraskad varje gång”, skriver Sara Serrey till Breakit. 

Humble Group äger hela bolaget, och Sara Serry har klivit in som delägare i koncernen. 

“Jag är fortsatt VD och driver bolaget själv som innan med skillnaden att det nu är ett  självständigt dotterbolag i en koncern”, skriver Sara Serrey. 

Vilka är bolagets främsta utmaningar just nu? 

“Växa teamet i den hastighet som behövs för att möta efterfrågan. Samt min tid”, skriver Sara Serrey. 

I dag finns godiset hos samtliga ledande apotek, dagligvaruhandlare, Pressbyrån, 7-Eleven och i nätbutiker som Apotea och Meds. Det är också det som grundaren menar är anledningen till tillväxten, som hon berättade i en tidigare intervju med Breakit.

Tillväxten är tydlig i bolagets siffror.

Siffror Wellibits:

Omsättning 2021: 22,2 miljoner kronor

Resultat 2021: 6,4 miljoner kronor

Omsättning 2020: 12,5 miljoner kronor

Resultat 2020: 2,3 miljoner kronor

Gottlery –  Blygsam tillväxt för ätbara skedar

Jonas Eriksson och Tilda Wissmar. Foto: Svt.

Det var fler bolag inom kategorin mat som charmade drakarna i förra säsongens Draknästet. 

Tilda Wissmar plockade in kapital till sitt bolag Gottlerey som tillverkar ätbara skedar tillverkade av kex.

Under våren gjordes en nylansering av skedarna. Breakit berättade om Gottlery i en foodtech-kartläggning där framgick att skedarna fanns hos återförsäljare under sommaren i år samt i bolagets egna nätbutik. 

Tillväxten har tickat på, men kan tyckas vara något blygsam.

Siffror Gottlery:

Omsättning 2021: 149.000  kronor

Resultat 2021: -109.000 kronor

Omsättning 2020: 54.000 kronor

Resultat 2020: 26.000 kronor

Breakit har sökt Tilda Wissmar.

Var först med det senaste – ladda ner Breakits app

LÄS MER: Ash Pournouri, Hannah Widell och Christian von Koenigsegg kliver in i Draknästet: “Oerhört spännande och ärofyllt”

Läs mer