Som nybliven förälder är det inte ovanligt att spendera de vakna stunderna läsande otaliga trådar på Familjeliv. Trots att de är från 2005.
Vilka blöjor är bäst? Barnvagn? När ska jag börja ge grönsaker?
Många vill nå den köpstarka målgruppen småbarnsföräldrar (oftast oroliga sådana). Därför ser vi många aktörer inom just baby tech. Nu kommer Kiddokitchen – en app som säger sig ha hittat en lucka på marknaden som rör barn, mat och utveckling.
Bakom appen står Linn Thulin, tidigare affärsjurist och grundare av hälsokonceptet BodyBuddy som såldes förra året, och Molly Gyllenkrok, med en bakgrund inom digitala lösningar från H&M, Totême och Carin Wester. De lovar att ta vid när graviditetsapparna har gjort sitt.
“När man helt plötsligt ska ge barnet mat efter fyra-sex månader finns ingen kurerad information. Du får läsa på Livsmedelsverkets hemsida eller kika på konton på Facebook eller Instagram. Tittar du i barnmatshyllan är det konserver med lång hållbarhet. Ändå är den första tiden central för barnets utveckling och lägger grundstenar för framtiden”, berättar Linn Thulin, som tidigare också varit med i startup-generatorn Antler.
LÄS MER: Michaela Fornis bebis-app Baby journey når tio miljoner första året – “Göra skillnad”
Målet med Kiddokitchen är att visa att det går att laga enkel och bra mat själva. Appen kommer även gå igenom olika utvecklingsfaser, djupgående artiklar och låta en barndietist svara på frågor från användare. Informationen sträcker sig från att barnet kan börja med smakportioner från drygt fyra månader upp till sju år.
“Vi vill finnas där för föräldrar som känner sig osäkra, men också för de som har fastnat i stadiet med att ge köttbullar och makaroner.”
Hur ser ni på den hårda konkurrensen inom baby tech?
“Vad jag vet är vi ensamma om detta fokus med barn och mat. Vi har inte sett något liknande inom Europa, förutom på Facebook och Instagram.”
Kiddokitchen är gratis att ladda ner och finansieras av grundarna själva. De har inga planer på att ta in något ytterligare kapital i dagsläget. På ägarlistan och i teamet finns även CTO Carl Gerhard Lindesvärd och barndietisten Ylva Törner.
“Vi vill komma ut på marknaden och bevisa oss först. Har man den möjligheten tycker jag att det är bäst att komma så långt som möjligt på egna medel. Framför allt i det svåra läget världen är i nu.”
Linn Thulin och Molly Gyllenkrok har lyckats håva in drygt 600 användare till appen på bara ett par dagar, utan marknadsföring. Flera nya funktioner som ska göra barnmat ännu enklare för föräldrar lanseras under 2023, bland annat är bolaget i långtgående dialoger med några av Sveriges största last mile bolag för att föräldern inte ens skall behöva lämna hemmet.
“Användarna vill laga mat till barnet, men hinner inte alltid. Då skulle en form av integration passa, där man lägger produkterna till i våra recept i en inköpslista och klickar hem direkt. Vi tittar på API-lösningen för detta.”
Framtidsutsikterna säger Europa.
“Vi vill översätta appen och anpassa oss. Det gäller då att knyta till sig samarbetspartners med relevanta aktörer lokalt.”