Sök ikon

Football Analytics vill lyfta spelet med siffror (och känslor) – nu ska de öka takten

Daniel Setterwall, vd på Football analytics och grundarna Joakim Plogell och Ola Lidmark Eriksson. Foto: Press

Fotbollsnördarna Ola Lidmark Eriksson och Joakim Plogell ska ta nästa steg med sitt analysbolag. Har tagit in 4 miljoner och en ny vd för att öka tillväxttakten.

Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det är fotbolls-vm och trots att det är en en kritiserad turnering som Qatar bjuder på så har landslagen samlats för att göra upp om vilka som är bäst på planen. Så därför passar det väl bra med lite fotbollsnyheter. Det är Ola Lidmark Eriksson, känd från TV4:s program Fotbollslabbet, och Joakim Plogell älskar kombinationen av fotboll och statistik. För att ta den kärleken vidare och jobba med den startade de 2016 bolaget Football analytics sweden och plattformen PlaymakerAI. Idén var att fotbollsklubbar skulle ha nytta av att använda sig av den hårda datan både för att analysera spelarnas prestationer, men också i scouting av nya spelare.

Under starten utvecklades plattformen i nära samarbete med fotbollsklubben Östersund som på den tiden precis hade tagit klivet upp i Allsvenskan.

Har tagit in ny vd

Idag har bolaget precis anlitat sin första externa vd i Daniel Setterwall. Med 4 miljoner kronor i en nyligen stängd nyemission ska PlaymakerAI växa både i Sverige och världen.

“När Ola och Joakim började prata om analytics inom fotboll 2016 så fanns det ganska många som var skeptiska. Det var inte så många som hade arbetat på det sättet då, men idag har de lyckats etablera analytics-tänket inom fotbollen”, säger Daniel Setterwall och fortsätter sedan:

“Idag har vi hela kedjan för det som behövs för att analysera spelarna. Vi samlar in data själva och vi förädlar datan med AI och maskininlärning.”

Analyserar alla spelare

Det som analyserar i en match är alla handlingar som kan bidra till att öka chansen för att ett mål ska göras, eller handlingar som minskar chansen för att motståndaren gör mål. Vilket kan jämföras med att det historiskt främst var statistik på mål och assister som brukade samlas in. När PlaymakerAI analyserar en match så handlar det om mellan 2000 och 3000 datapunkter berättar Daniel Setterwall. Idag har de egen insamling från Allsvenskan, Superettan, Division 1, Damallsvenskan, Elitettan och de olika svenska landslagen.

“Slutresultatet blir en plattform med massor av data. För en spelare finns det runt ett 60-tal nyckeltal som vi kollar på för att analysera spelaren. Huvudsyftet är att analysera spelares prestationer i syfte att ge underlag för såväl ett effektivt scoutingarbete som ett lags analys för att vinna nästa match.”

Nästa steg är att introducera mjuka värden.

“Vi har tagit verktyg som finns för personlighetsbedömningar och översatt det till en fotbollssammanhang. Då kan vi visa hur spelarens personlighet gestaltar sig på planen och i omklädningsrummen. Kombinationen av mjuk och hård data skulle jag säga är unik för oss.”

Backas av hockeyproffset

Andra aktörer som Daniel Setterwall ser som kunder är mediebolag och spelbolag som vill kunna presentera datan för sina tittare och kunder. Eller agenter som vill använda datan om en spelare för att marknadsföra denne.

Sedan tidigare har Football analytics tagit in kapital från investerare som Almi invest, E14 invest och Oscarson invest, Hans Victor och Jan Friedman via bolag samt ishockeyprofilerna Henrik Zetterberg och Niklas Kronwall.

I den senaste nyemissionen deltar också bland annat den nya ägaren Black heat equity. 

“Denna nyemission ger oss förutsättningar för att gå mot nästa steg med bolaget – internationell expansion och breddad produktportfölj. Vi kommer inom närtid att se över det långsiktiga kapitalbehovet, för att ytterligare stärka möjligheterna till internationalisering, produktutveckling och datainsamlingskapacitet”, säger styrelseordföranden Lars Ekström.

Ska ta in ännu mer pengar

Planen är att en större nyemission ska genomföras under 2023 och Daniel Setterwall berättar att de räknar med att försöka ta in runt 20 miljoner kronor. 

Under 2021 hade Football analytics sweden en omsättning på 1,9 miljoner kronor och ett minusresultat på 1,4 miljoner kronor. I år räknar bolaget med att omsätta runt 3 miljoner kronor.

“Från och med nästa år ska vi växa mer och lönsamhet ser vi ska komma till 2025. Tillväxten ska komma dels från att vi ska expandera internationellt och dels genom digital försäljning. Idag erbjuder vi plattformen som en SaaS-lösning, men vi ska också börja sälja enskilda spelarrapporter.”

Läs mer