Sök ikon

Black Week och Black Friday 2022 – så gick det

Foto: Istockphoto

En av årets shoppinghögtider är precis avslutad, men hur gick det? Det beror på vem man frågar.

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

jon.wahlqvist@breakit.se

Webbredaktör

Att det precis har varit Black Week och Black Friday kan knappast ha undgått någon. Vi har bombarderats med reklam i tunnelbanan, på tvn, i sociala medier och min egen mobil har översvämmats av sms från olika bolag som vill ge mig jätterabatter. 

Men hur har det egentligen gått med försäljningen? Två uppgifter dök ner på Breakit-redaktionen efter avslutad helg.

En från betaljätten Klarna som har en rejäl kaka av den svenska e-handeln, redovisar siffror som visar att nätshoppingen ökade med 6 procent under Black Friday enligt data från köp som gjorts med Klarna i Sverige. Totalt uppger Klarna att det har 50 procent av e-handel i Sverige.

“Hälften av svenskarna uppgav under hösten att de planerade att köpa julklappar under Black Friday”, säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert på Pricerunner i ett pressmeddelande.

“Så det är inte alltför långsökt att tänka att många inköp under gårdagen hamnar under julgranen i år.”

Men det verkar inte vara hela sanningen. Siffror från Svea Bank och Prisjakt  visar att försäljningen under Black Friday minskade med 12 procent och under hela veckan med 9,5 procent jämfört med året innan. Minskningen kan rimligen förklaras av att det dystrare ekonomiska läget får folk att hålla i plånböckerna mera.

Enligt Pricerunners undersökning är det framförallt Ipads, Iphones och Playstations som har sålts och den största ökningen ligger på bland annat moderkort till datorer. Prisjakts undersökning visar en något annorlunda bild. Det kategorier som har ökat allra mest där är braskaminer och elverk, tätt följt av bluetooth-trackers och snöredskap.

Färre erbjöd gratis leverans

Enligt siffror från startupen Ingrid handlade svenska kunder för mindre pengar i år. Ingrid, som utvecklat en plattform som ska göra det enklare för e-handlare att erbjuda budtjänster som Best och Instabee till kunderna, har tagit fram en rad olika punkter från årets reavecka. Datan baseras på 1.121.894 ordrar gjorda under Black Week.

Datan visar bland annat att storleken på kundkorgen sjönk med 3,5 procent och att e-handlarna i år i större utsträckning tog betalt för leveranserna. Andelen kunder som fick gratis leverans landade på 69 procent, en minskning med 4,4 procentenheter jämfört med i fjol. Samtidigt minskade andelen hemleveranser med 5 procent – i kontrast till leveranser till paketskåp som ökade rejält – 15 procent av alla leveranser beställdes till paketskåp.

 

 

Läs mer