Det har gått drygt ett år sedan duon Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow slog igenom bruset i Svt:s Draknästet.
Tillsammans ställde de sig framför drakarna Sara Wimmercranz, Jonas Eriksson, Lena Apler, Shervin Razani och Jacob de Geer.
Pitchen: sugrör som tillverkas av råghalm, ett klimatsmart alternativ till sugrör i papper eller plast.
Bolaget hyllades av drakarna och Shervin Razani och Jonas Eriksson erbjöd sig tillsammans kliva in med 300.000 kronor. Entreprenörs-duon tackade ja.
När säsongen hade premiär, ett halvår senare, hade försäljningen hunnit börja ta fart. Avsnittet visades på tv och Rawstraw fick synas på bästa sändningstid och försäljningen fick ännu bättre snurr. Det klirrade i kassan och det där kapitalet drakarna erbjudit behövdes egentligen inte längre.
“Vi kom tillsammans med drakarna fram till att det var för tidigt att ta in kapital och att det inte behövdes just då”, säger Josephine Daly Tempelaar till Breakit.
Slog igenom bruset
Breakit har berättar om flera Draknästet-bolag som tackade ja till investeringar i tv-rutan men som sedan inte blev av, däribland ZacZess och Zoma Relaxation, som medverkade i årets säsong.
Sedan förra hösten har Rawstraw ökat omsättningen med närmare 500 procent, menar Josephine Daly Tempelaar.
“Genom Draknästet öppnades ögonen för produkten. Det var gratis exponering för oss och det är vi otroligt tacksamma för. Det har hjälpt oss skaffa kunder vi tidigare inte end hade tänkt på kanske var intresserade.”
Bland kunderna finns Tingstad och en rad tunga matgrosister, enligt Josephine Daly Tempelaar.
Företaget grundades av Josephine Daly Tempelaar och Elise Lindow som ett UF-projekt på gymnasiet 2018 och 2019. Under 2021 omsatte bolaget 586.000 kronor, en ökning från 112.000 kronor året innan. Årets resultat landade på 279.000 kronor, att jämföra med -7000 kronor året innan.
Inte nöjda med papper och plast
Bolaget var nyligen i New York och pitchade inför investerare InnovateNordic Pitch Summit. Men något kapital plockade de inte in. Enligt Josephine Daly Tempelaar hittade de ingen bra match.
Skulle ni ha tackat ja till en investering om ni hittat rätt person?
“Det beror nog på. Vi tycker fortfarande att det är för tidigt att ta in kapital, precis som vi kände efter Draknästet. För oss är det i nuläget viktigare med rätt person och nätverk än just pengarna, så vi är fortfarande på jakt efter någon som har mer kunskap och insyn i just den marknad som vi arbetar i.”
Varför ville ni vara med i ännu en pitchtävling framför investerare om ni inte vill ta in kapital?
“När vi åker på sånt här träffar vi människor som vi aldrig skulle ha träffat annars. Nu fick vi flera kontakter, bland annat med en investerare med inriktning på hållbarhet, advokater samt en direktör för startup programmet på Columbia University”, säger Josephine Daly Tempelaar.
Vad är er största utmaning just nu?
“Att nå ännu större kunder och i Sverige, Norge och Danmark och expandera till Finland. Det svåraste är att få dem att förstå att det finns en efterfrågan hos slutkunden, alltså hos barer och restauranger. Men vi har referenser i och med att vi finns hos flera stora aktörer.”
Finns det risk för att kunder väljer bort lite dyrare klimatsmarta produkter när det är tuffare tider i ekonomin?
“Ja, men det pågår ändå ett skifte och en omställning. Det kommer bli jättejobbigt för aktörer om några år om det inte ställer om, och endast håller sig till papperssugrör. Dessutom ska vi inte glömma att majoriteten av restauranger idag inte är nöjda med papperssugrör och där erbjuder vi ett naturligt alternativ som kan ersätta dessa”, säger Josephine Daly Tempelaar.