Den som har lika stort intresse för ett bättre från Bordeaux som investeringsiver kan nu ge sig i kast med sina två passioner på en och samma gång. Världens första digitala marknadsplats för vin, Vindome, lanseras nu i Sverige, skriver Dagens Industri.
Intresset för naturviner, Beaujolais Noveau-släpp och kurerade boxar är tecken i tiden. Vin är inne – även som investeringsobjekt. Enligt en undersökning som analyshuset Knight Frank har gjort är det den näst populäraste investeringen i kategorin passionstillgångar efter konst.
Vindomes grundare Ingrid Brodin säger till DI att vin utgör en stabil och inflationsskyddad investering. Och klientelet är brett.
”Vi har även många investerare under 25 år, som jag kallar 'kryptogänget'. De kan inte så mycket om viner, men vill ha en trygg investering på längre sikt”, säger hon.
Ingrid Brodin lanserade tjänsten i Italien och England 2020 och har sedan dess etablerat sig i ännu fler europeiska länder med över 10.000 användare. Vindome räknar med en omsättning på 2 miljoner euro, motsvarande nära 22 miljoner kronor, i år. Men den väntas öka markant. Framöver väntar lansering på jättemarknader som Tyskland, USA och Indien.
Medan investerarna budar ligger tillgångarna, det vill säga flaskorna, i tryggt förvar i ett magasin i Bordeaux. Där finns tillgångar för 3,5 miljoner euro.