Sök ikon

Lisa Olsson gick från blogg till smycken – men vägrar riskkapital: “Vi jagar lönsamhet”

Oskar du Rietz Fogstrand och Lisa Olsson grundade Nootka 2018. Nu vinner de Guldknappen. Foto: Press

Influencern Lisa Olsson drömde om att skapa ett smyckesföretag med lokal produktion. Idag har Nootka växt med en stark fanbase helt utan riskkapital. Nu berättar hon om den vinnande strategin och guppen framåt.

Julia Lundin

Julia Lundin

julia@breakit.se

Reporter

Lisa Olsson är uppväxt i Skåne och startade sin blogg i ung ålder. Hon blev snabbt en av Skandinaviens mest etablerade modekreatörer, då hon ofta delade bilder på sin stil i sociala medier. Idag har hon 422.000 följare på Instagram.

Liksom många andra influencers ville Lisa Olsson göra något utöver sina sociala kanaler och reklamsamarbeten. En mångårig dröm har varit smycken.

“Smycken är enligt mig den minsta men ofta den viktigaste detaljen i garderoben. Jag bestämde mig tidigt för att jag vill designa smycken som är tidlösa och helt oberoende säsong”, säger hon.

Hon träffade Oskar du Rietz Fogstrand (som dessutom är delägare i foodtechinvesteraren Nicoya) på ett café i Stockholm för att diskutera idén. Med hennes erfarenhet inom mode och hans kunskap inom e-handel och finans såg det ut att bli en perfekt match. De bestämde sig för att köra. 

Nootka föddes 2018. De hade båda en tydlig vision som skulle vara deras trumfkort i konkurrensen.

“Jag började med att resa utomlands för att leta produktion. Men det gick snabbt upp för mig att vi skulle använda material som är återvunna och att arbetet skulle göra lokalt. Dessa förutsättningar var helt klart en utmaning och krävde mycket tålamod, men det var en självklar förutsättning redan i uppstarten av Nootka”, säger Lisa Olsson.

Alla smycken är gjorda i återvunnet silver och prisklassen ligger i premium. Något riskkapital har de inte tagit in – och är inget de funderar på heller i närtid.

“Vi bestämde oss i tidigt skede för att jaga lönsamhet snarare än snabb tillväxt. Det har speglat många av de strategiska beslut som vi fattat hittills, varav ett av dem är att inte ta in externt kapital. Vi vill göra resan själva och på vårt eget sätt”, säger Oskar du Rietz Fogstrand.

"Hög inträdesbarriär"

Nootka säljer i princip enbart via e-handel idag och har lagt allt sitt fokus på egna kanaler. En handfull utvalda återförsäljare har varit med från start, men de ses mest som strategiska partnerskap.

“Vi har inga planer på att utöka återförsäljarledet. Den vanligaste utmaningen med att växa organiskt är brist på likviditet, men då vi är direct-to-consumer-bolag får vi i stället möjlighet att lägga mer pengar på att ta hand om kunderna. Detta samtidigt som vi har möjlighet att köpa in mer produkter och bädda för tillväxt.”

Hur mycket har det hjälpt att Lisa är en framgångsrik influencer?
“Det är helt klart en accelerator att ha en plattform och ett nätverk som Lisas. Vi kan snabbare få ut nyheter och få en mer personlig anknytning till kunden. Om man däremot har en produkt som inte går i linje med målgruppen så skulle jag säga att det absolut inte bäddar för en automatisk framgång.”

Smyckesområdet för influencers har hittills inte blivit lika konkurrensutsatt som för kläder. Förutom Nootka har vi exempelvis Carolina Gynning med Gynning Jewelry och Sofia Wistam som driver By Sofia Wistam. Bianca Ingrosso och Lovisa Worge har ganska nyligen kommit igång med sitt Ani.

Lisa Olsson tror att det beror på utmaningen i att skapa smyckena.

“Det finns en del stora inträdesbarriärer i samband med produktionen. Jag började med att praktisera hos en guldsmed för att studera processen av att gjuta och designa. Det ökade tidigt min respekt för hantverket och gav mig en ökad förståelse för alla led.”


Nootka vann precis Guldknappen.

Tillväxtresan tuffar på. Intäkterna landade i fjol på 2,4 miljoner kronor och en vinst på 0,4 miljoner. 

“2022 landar på liknande nivåer, då vi har gjort investeringar i egen butik och tagit bort flera återförsäljare i syfte att skapa en språngbräda framåt. Under nästa år vill vi minst dubbla vår omsättning med god lönsamhet.”

Utmaningarna framåt

Att vara i en tillväxtfas innebär att man hela tiden möter gupp på vägen. Så även Nootka. Oskar Du Rietz Fogstrand ser framför allt en utmaning i ökade kostnader för marknadsföring i sociala medier och för sökord.

“Det kostar mer och i kombination med ändrade förutsättningar för tracking är det en utmaning. Vi lägger därför ner tid på att få återkommande kunder. Det blir en trygghet i återkommande försäljning, och sänker även Nootkas kostnad för anskaffning av nya kunder över tid”, säger Oskar Du Rietz Fogstrand.

Har ni stött på några andra gupp i tillväxtfasen?
“Det kan låta larvigt men ett av våra motton är ‘failing to plan is planning to fail’. Jag vet inte hur många gånger vi har sett resultat av detta och hur bra det kan bli när faktiskt arbetar proaktivt. I tidiga skeden av bolagsbyggande kan man bli för spretig eller vilja springa åt alla håll samtidigt. Då lönar det sig oftast att fokusera och ha is i magen, inte minst när man ska bygga ett starkt varumärke.”

Vilka är era viktigaste lärdomar för att lyckas nå målgruppen?
“Vi har satsat på att bygga ett community med nära kundkontakt och stark “service recovery”. Misstag kommer alltid att ske, det viktigaste är hur du hanterar dem. Sen så försöker vi träffa kunderna så ofta vi kan – antingen via möten med personlig guidning eller Nootka-AW:s”, säger Lisa Olsson.

Läs mer