På tjänsten Svensk Faktakontroll står det tydligt: Eva Engelbert kliver in som ny vd efter Moha Bensofia.
Men när Breakit ringer upp den nya vd:n får vi andra besked.
“Vi delar på vd-rollen. Vi tror på ett delat ledarskap”, säger Eva Engelbert.
“Jag är både stolt och ödmjuk över att få jobba med Mendi”, fortsätter hon.
Moha Bensofia, som blivit en känd profil inom tech-sfären, stannar alltså kvar och leder bolaget tillsammans med affärsängeln Eva Engelbert, som agerar operativ vd.
Vi på Breakit har tidigare skrivit om Moha Bensofia, som för några år sedan beskrevs som en tech-doldis, och att han hängde med Spotify-grundaren Daniel Ek. Vi något tillfälle ska han även varit skriven hemma hos Ek.
Tränar hjärnan
Eva Engelbert tillträdde i slutet av oktober i år, men har varit med som ängelinvesterare i Mendi sedan tre år tillbaka.
“Nedgången av psykisk hälsa i världen är jättestor”, säger Eva Engelbert och menar att Mendis produkt behövs mer och mer.
Förenklat har bolaget utvecklat ett pannband och en app som tillsammans tränar hjärnan genom så kallad neurofeedback. Breakit har tidigare provat Mendi, som du kan läsa om här.
“Vi vet att neurofeedback tränar frontalloben och därigenom hjälper till att ge en mer balanserad och självreglerande hjärna, som leder till bättre psykisk hälsa”, säger Eva Engelbert.
Redovisar omsättning
Produkten har funnits på marknaden sedan förra året och säljs mest i USA. Enligt Engelbert har responsen varit positiv.
“Väldigt många har fått hjälp av den, både med psykisk ohälsa men också med att komma över ovanor, som att sluta röka”, säger hon och menar på att Mendi stärker användarens kontroll över både impulser och känsloliv.
Efter 2021 redovisar bolaget för första gången en omsättning, som uppgick till 33,5 miljoner kronor. Resultatet efter finansiella poster landade på - 1,1 miljoner kronor, att jämföra med -18 miljoner kronor året innan dess.
“En stor anledning till siffrorna att vi under de senaste åren har lagt störst fokus på att säkerställa att metoden bakom Mendi är vetenskapligt bevisat, som känns jätteviktigt för oss. Nu känner vi oss väldigt förberedda att ta nästa steg”, säger Eva Engelbert.
Nu ska bolaget få ännu fler kunder. Än så länge har Mendi riktat sig direkt till konsument, men ska nu bredda sig och även nå företag som är intresserade av att förbättra psykiska hälsan i sina team.
“Vi kan se en stor efterfrågan i första hand från USA där neurofeedback är mer välkänt men vi har även påbörjat samarbete med företag i Europa som vill arbeta och stötta personalen i att öka den psykiska hälsan.
Läge att investera i hjärnan
I Europa är efterfrågan störst i Storbritannien, Holland, Schweiz och Tyskland, där neurofeedback är godkänd alternativ terapi för ångest, ADHD och depression, menar Eva Engelbert.
Hur känner ni av läget i ekonomin och i omvärlden?
“Det ekonomiska läget har inte påverkat oss negativt i försäljningen, tvärtom. Behovet av vår produkt är ännu större”, säger Eva Engelbert.
“Vi ser som vårt uppdrag att så många som möjligt ska få tillgång till neurofeedback. De kliniker som finns som använder neurofeedback kostar väldigt mycket för patienten att gå till. Skulle vi få välja skulle vi välja att alla skulle få tillgång till det här.”
Hur har ni kommit fram till priset produkten har idag?
“Priset på Mendi är 3000 kronor vilket är mycket pengar även om vi vet vilket värde det ger för vårt välmående. Vi arbetar ständigt med att utveckla produkten och hitta sätt att få ner kostnaden då vårt mål är att så många som möjligt ska få tillgång till Mendi.”
Kan det finnas risk för att man inte väljer att lägga pengar på den här produkten nu, i och med det tuffa läget i ekonomin?
“Världen har upplevt en pandemi och lockdown i två år och den globala mentala hälsan är all-time low just nu, samtidigt som det moderna livet negativt påverkar vår kognition och den allmänna hjärnhälsan. Det är nu man ska investera i sin hjärnhälsa”, säger Eva Engelbert.
Stark kritik
När Breakit skrev om Mendi under 2021 berättade vi att bolagets kunder fått vänta länge med att få sina beställningar.
Eva Engelbert menar att det kan förklaras med att Mendi gjorde en rekordlansering på crowdfundingplattformen Kickstarter. Därefter lanserades produkten på Indiegogo, också en plattform för crowdfunding. Även det ansågs vara framgångsrikt.
“Efterfrågan var så stor att vår produktion och lager inte kunde hinna med. En stor orsak till att vi inte kunde arbeta snabbare var att corona just startat och påverkade alla våra leveranser till produktionen”, säger Eva Engelbert.
En av anledningarna till att Mendi valde att vända sig till crowdfunding var för att få in tidiga användare och reaktioner. Nu i efterhand, tycker du att det var en bra ide?
“Absolut. Vi fick in entusiastiska och pålästa användare som givit mycket bra information till utvecklingen av Mendi.”
Tonen på Kickstarter och Indigogo blev ganska hård efter att leveranserna av Mendi flyttades fram flera gånger. Hur ser du på kritiken?
“Den stora efterfrågan i kombination med leveransförseningarna corona innebar ledde till att kunderna fick vänta på sina Mendis. Vi kommunicerade mycket med våra kunder under den tiden, vilket i sig ledde till att vi idag har många trogna Mendi kunder sedan starten. Den tiden kan även påminna oss om hur viktigt det är leverera snabbt samt att ha en nära kommunikation med våra Mendi användare”, säger Eva Engelbert.