Pessimismen fortsätter hålla sitt grepp om den svenska handeln även under november. För åttonde månaden i rad är indikatorn för detaljhandeln, partihandeln och e-handeln återigen under det neutrala värdet på 100. Det visar Svensk Handels senaste Handelsbarometer.
Samtidigt märks en liten ljusglimt i och med att samtliga delbranscher noteras för en mindre ökning under månaden. Det kan tillskrivas en större tilltro till försäljningen under de sista handelsintensiva månaderna av året.
“Black Friday och den kommande julhandeln blir oerhört viktig för många handlare runt om i landet. En riktigt god julhandel behövs för att täcka upp för de svagare handelsmånaderna i januari och februari”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Indikatorn för e-handeln var upp 1,4 enheter till 81,8. Att indikatorn lyfter beror på att nästan varannan konsument planerar att shoppa under Black Friday, vilket höjer handlarnas tro om en ökad försäljning.
“Trots detta är vår prognos att försäljningen kommer att minska med en miljard jämfört med 2021. För i synnerhet e-handeln är detta oroväckande”, säger Sofia Larsen.