Den förre statsministern Stefan Löfven delade med sig av sitt hemliga knep när han inför förra valet tog Filip Hammar och Fredrik Wikingsson med sig på valturné. När han åkte på politiska uppdrag i Sverige beställde han enligt egen utsago alltid en halvbakad pizza på vägen hem som han sedan färdiggräddade i Sagerska huset.
Den undergräddade pizzan blev rikskänd.
Nu finns det en entreprenör som vill ta hämtpizzan till nästa nivå av DIY (do it yourself).
Han heter Tony Gerasovski och ska i dagarna lansera en obemannad och dygnet runt-öppen pizzabutik på strategiskt avstånd från universitetscampus i Linköping.
”Det är många som har börjat med take and bake, precis som Löfven. Och något ska han väl ha. Han får claima att ha startat den trenden”, säger Tony Gerasovski.
Men fryspizza är väl inget nytt, tänker väl bevandrad frysrättskonnässör.
Detta stämmer förvisso. Men Tony Gerasovski har större ambitioner än så. Han vill utmana den rådande marknaden, med pizzabagaren på hörnen i varje småort, och skapa ett svensk pizzakedja à la Domino’s. Där kommer den obemannade pizzabutiken in som en testballong.
Sedan sex år tillbaka driver entreprenören Tony’s pizzafabrik i Nyköping. Bolaget, som nästa år ska skala upp bakningen till 1400 pizzor per timme, säljer redan sina varor på Coop men hoppas kunna expandera till de andra stora kedjorna nästa år och planerar redan efter årsskiftet expansion till fryspizzornas förlovade land – Norge.
Det var när han lyssnade på en podd om obemannade butiker under en semesterresa i Frankrike som Tony Gerasovski började skrida till verket.
”När tekniken finns, varför inte testa? Och med handen på hjärtat, det är nog 50-50 om det funkar. Jag är jäkligt nyfiken och sjukt peppad på att se det. Det här blir liksom den första skarpa konceptbutiken.”
Som en Billy-bokhylla
Den traditionella pizzeriorna behöver inte känna sig allt för hotade, säger Tony Gerasovski.
”Det här ska inte vara att man tar en massa marknadsandelar från dem. Det handlar mer om bekvämligheten. Efter covid vill folk inte direkt prata med varandra”, säger han och skrattar.
Det som ger Tonys fryspizza en upp på pizzabagaren på hörnet är hur teknikanpassade gemene man har blivit (kanske framför allt studenter), att de kostar mindre och att man med hemkörning med matbud ändå riskerar att få maten kall, säger han.
Tony Gerasovski jämför med att köpa en Billy-bokhylla från Ikea. Du köper den till ett lägre pris med vetskapen om att du själv måste bygga ihop den. Det konceptet köper kunden om pizzan är bra, menar han.
”Om den funkar då kommer jag trycka på knappen och köra. Då kan vi direkt öppna fyra till.”
”Då har vi en helt annan sort business.”
SM-mästare i pizza
Han vill bli Sveriges (frys)pizzakung men verkar ha rört sig dit i en cirkel.
På 1970-talet startade pappa Gerasovski pizzeria i Sverige. Sonen Tony hade andra planer. Han skulle bli flygtekniker och började sin karriär på Arlanda.
”Det är det tråkigaste jobbet jag har haft. Det var alldeles för osocialt.”
Nästa stopp blev Grythyttan och sedermera en karriär som vindistributör.
Pizzan kallade när hans pappa behövde avlastning i restaurangen och kort därefter, 2011, tog Tony Gerasovski också SM-guld och korades till Sveriges bästa pizzabagare. Där knöts kontakterna som skulle bli avgörande när han började bygga sin fabrik ett par år senare. Men innan den chansen uppenbarade sig väntade ett par år med degknådning och frysexperiment på sena kvällarna (vid sidan av att driva hotell vilket han också gjorde vid den här tiden).
Till frysdisken hittade Tony Gerasovski en bakfull söndag, berättar han.
”Jag hade av naturliga skäl aldrig ätit en fryspizza. Så jag köpte 25 pizzor för att testa alla. Men de smakade som industripizza och där på kvällen tänkte jag: Kan man inte baka den bättre?”
Med en finansiär i ryggen har Tony Gerasovski byggt upp en verksamhet som omsatte 15 miljoner kronor i fjol och som landar på 37 miljoner kronor i år, med vinst. Bolaget säljer både pizzabottnar till restauranger och färdiga fryspizzor till affären.
Fick draghjälp av Bajen
Det har varit framsteg och bakslag i pizzabakandet. Tony Gerasovski säger att han tog fram den första ekologiska fryspizzan till butik men att det blev ett totalt fiasko. Ingen ville köpa det mycket dyrare färdigalternativet.
Satsningen beskriver han nu som "världhistoriens sämsta".
"Den kostade 20-30 spänn mer än Grandiosa, vi var ute ur matchen. Vi blödde jättemycket pengar. Det var blodbad delux."
Den stora utmaningen har varit att etablera varumärket och det gör man inte genom att sälja pizzabottnar. Tony Gerasovski fick en snilleblixt under covidpandemin när han tänkte på vilka mer än restaurangerna som for illa och var det fanns folk som ville stötta.
”Vi gjorde supporterpizzor med Hammarby Fotboll.”
Tony Gerasovski hörde av sig till den allsvenska fotbollsklubben – med störst supportergrupp – och erbjöd dem en specialpizza till fansen där en del skulle gå oavkortat till deras favoritlag. Klubben skulle i gengäld uppmärksamma initiativet på sina sociala medier-kanaler.
”Vi sålde 13.000 pizzor till bajenfans första veckan. Målet var att bygga varumärke och samtidigt ge deg till klubben.”