I april förra året klev Marcus Tagesson ner från vd-posten i Babyshop och ersattes av Gertrud Köver. Han lämnade då bolaget som han grundat tillsammans med sin fru Linn Tagesson och drivit upp till ett miljardbolag. Sedan dess har det varit ganska så tyst runt honom.
Men inte längre.
Nu har han nämligen tagit in 40 miljoner kronor till sitt nya bolag Dema.ai. Bolaget har byggt en analysplattform som ska hjälpa e-handlare att lyckas få lönsamhet i sin verksamhet.
“Vi startade Dema.ai för att vi har sett problemet från första parkett”, säger Marcus Tagesson i ett pressmeddelande.
“Många e-handelsföretag tittar idag på fel KPI:er och det är viktigare än någonsin att få kontroll över dina lönsamma kunder, lager och försäljning i realtid.”
Demas system ska samla in data, städa den och med hjälp av AI-modeller ge e-handlare större insikter som gör att de inte bara kan driva trafik till sina sajter, utan få rätt personer att gå in på deras sajt.
Enligt bolaget är det data som bara jättar som Amazon har haft tillgång till tidigare.
Rundan leds av J12 Ventures men med är också affärsänglar som Johan Bendz (tidigare på Izettle), Erik Segerborg (tidigare på Hemnet och Avito) och Jacob Hellqvist (tidigare finanschef på Epidemic Sound och Foodora).
“Vi tror att e-handeln kommer att förändras snabbt under de kommande åren och bland annat lägga mer fokus på lönsamhet”, säger Luca Banderet, partner på J12.
“Vinnarna i den omställningen måste använda en dataplattform som erbjuder djupare och mer handlingskraftiga insikter än vad som tidigare varit möjligt.”
Kapitalinjektionen ska användas till att kommersialisera produkten och rekrytera utvecklare. Dema.ai grundades i år av Marcus Tagesson, David Feldell från Ridestore och Henrik Hoffman från Growth Hackers.