Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Checkin växer – men tappade miljonintäkter på nyckelmarknaden

Anders Borg, Niklas Storåker, Johan Qviberg och Erik Sellin.

Det tyska plåstret är avdraget. Det konstaterar Checkins vd i bolagets färska delårsrapport.

Det innebär att bolaget, som ökade omsättningen ordentligt, ändå backade på nyckelmarknaden.


Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Det profiltunga mjukvarubolaget Checkins affärsidé är att underlätta inloggningar på nätet och hålla kunderna inloggade längre. På ägarlistan trängs namn som som Nicklas Storåkers, Johan Qviberg, Anders Borg och Erik Selin.

Bolagets tredje kvartal motsvarar en tillväxt på 78 procent, varav hälften var organisk. Omsättningen ökar till 17,1 miljoner kronor (9,6 miljoner kronor). Den starka tillväxttakten kan ses i ljuset av att Checkin i augusti fjol förvärvade teknikbolaget Getid. 

 Rörelseresultatet landar på -740.000 kronor, vilket är en minskning av förlusten från samma period förra året. Då landade den på minus 4,4 miljoner kronor.

Checkins vd Kristoffer Cassel kommenterar resultatet med att resultatet bekräftar bolagets tes om synnergier från förvärvade tekniker. Han öppnar för ytterligare förvärv:

“Stärkta av erfarenheten från de två förvärv vi genomfört och de synergier vi lyckats materialisera tittar vi på ytterligare möjligheter, trots en turbulent marknad.”

Den tyska spelmarknaden har stramats upp och det innebär utmaningar för Checkin. 

“Vi ser fortsatt stark generell efterfrågan, men våra kunder med en majoritet av sin volym från den tyska spelmarknaden har under Q3 dragit ner på sin verksamhet än mer och i vissa fall lämnat marknaden helt”, skriver Kristoffer Cassel.

Han skriver att medan den generella kundstocken vuxit stabilt så har de Tysklandsfokuserade kunderna minskat med över 1,4 miljoner kronor i intäkter i kvartalet, jämfört med föregående tremånadersperiod.

“Vi brukar ha medvind av makrotrender och reglering, men just i detta fall slår den hårda tyska regleringen mot våra kunder vilket i sin tur slår mot våra volymer. Det snabba skiftet gör samtidigt att plåstret så att säga till stor del är avdraget i termer av intäkter och vi ligger produktmässigt och kommersiellt bra till när marknaden väl vänder.”

 

Läs mer