Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Heap vill att du hyr ut leasingbilen och cashar in – tar in nya miljoner

Räntan stiger. Bilen slukar både bränsle och pengar. Leasingräkningen har saltats med ännu en tusenlapp.

Där kommer Göteborgsbolaget Heap in. Bildelningsbolaget vill kasta en livlina till pressade bilägare i form av några extra tusenlappar varje månad – och spara in på utsläppen.

Nu har Heap tagit in 10 miljoner i år för att växla upp.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Heap är Göteborgsbolaget som vill att du hyr grannens bil istället för att boka via de traditionella hyrbolagen. Lediga bilar kan hittas och låsas upp genom en app och inne i bilen, som då tillhör en annan privatperson, finns en hårdvara som möjliggör nyckelfri och automatisk uthyrning. Bakom bolaget står den tidigare Volvo-anställda Carl Törnström.

När Breakit skrev om bolaget i fjol hade det precis stängt sin första större kapitalrunda, efter att tidigare ha tagit in finansiering genom Fundedbyme. Den landade på knappt 6 miljoner kronor, plus 2 miljoner i lån från Almi Företagspartner, och bland investerarna fanns JNE Invest, GOKAP, Chalmer Ventures och affärsänglar. 

Heap har nu fyllt kassan igen. Det handlar om runt 10 miljoner kronor hittills i år. Befintliga aktieägare har lett finansieringen. Bland de nya investerarna märks Martin Jacobsson på Martin Capital och försäkringsbolaget Dina Försäkringar, vars vice vd Patrik Möllsten även kliver in i Heaps styrelse. 

I en kommentar till investeringen säger Patrik Möllsten:

”Dina Försäkringar vill vara en del av den cirkulära ekonomin och dess utveckling. Försäkring är centralt för att ägare till privata resurser ska våga dela dem i en delningsekonomi och vi vill gärna arbeta tillsammans med nytänkande företag som Heap.”

Affärsidén: Hyr och hyr ut

Vd:n säger att Heap planerar att genomföra en ny kapitalrunda redan i början på nästa år. 

”Vi vill bli största bildelningstjänsten i Göteborg 2023, lansera tjänsten i Stockholm och sedan påbörja en internationalisering.”

Carl Törnström säger att det har uppvaktats av flera stora aktörer inom bland annat bilindustrin, varav en i utlandet, men han är förtegen om vilka namn det handlar om. Heaps fokus har hittills legat på att få privatpersoner att hyra ut sina bilar men framåt är en utveckling av tjänsten även att företag kan använda Heaps tjänst. Heap har lanserat "Lease & Share" som gör att du leasar en bil och få en reducerad månadskostnad av Heap.

”Vi har fokuserat mycket på privatpersoners bilar men givet det intresset som visats så har bestämt oss för att även jobbat med företag. Hållbarhet handlar inte bara om nya elbilar, det handlar också om att vi skall använda de sakerna vi redan har och att vi måste dela med varandra. Med det sagt så vill vi på Heap att det ska enkelt och att det skall finnas incitament till att vara hållbar"

Att dela sin bil med andra ligger i tiden, enligt vd:n.

”Om vi tittar på den data som vi har så omsätter en bil flera tusenlappar i månaden”, säger Carl Törnström. 

Heap har som mål att en bil ska kunna generera upp emot 8.000 kronor till sin ägare var månad. Bilbranschen är intresserad av att ta del av den kakan. 

”Tittar vi på bilindustrin så är det mycket som händer. Det finns många nya aktörer som vill in på den europeiska marknaden. Med skenande räntor och högre leasingpriser så blir bilen dyrare. Delning som finansiering kommer bli mer intressant än någonsin för både företag och privatpersoner." ” 

Carl Törnström fyller i: 

”Jag tycker om alla våra kunder lika mycket, de som vill rädda världen och de som bara vill tjäna pengar.”

Att dela bil är en klimatinsats, enligt grundaren. Han menar att det är en aspekt som ofta glöms bort när det talas om bildelningtjänster, som ju faktiskt marknadsför bilkörning.

”Att vi använder det vi har. Vi tycker elbilar är jättebra på grund av den minskade CO2-inverkan när de körs men det som saknas i diskussionen är produktionen och de brutala utsläppen som görs där, bland annat i utvinningen av råvaror.”

Enligt Carl Törnström är det en enkel ekvation som minskar utsläppen. En bil som delas tar bort mellan fem och femton andra bilar från vägarna. 

”Väldigt bra ekonomi”

Heap har idag 15.000 användare och 120 bilar i Göteborg. Bolaget räknar med att ungefär 25 personer kan nyttja varje fordon. Det betyder alltså – och här krävs knappt huvudräkning – att bolaget inte ännu har mättat behovet i hemstaden. 

"Prio ett nästa år är att ta in pengar för att påskynda expansionen. Det senaste året har Heap sett ett tydligt trendbrott och en kraftigt ökad omsättning. I slutet av 2023 kommer Göteborg vara en självförsörjande atom, säger Carl Törnström. 

”Vi har en väldigt bra ekonomi i affärerna. Vi ställer om lite från att ha fokuserat mycket på tillväxt till att också fokusera på lönsamheten, så kallad lönsam tillväxt.

Läs mer