För ett år sedan kom nyheten: Klarna köper Pricerunner för drygt 9 miljarder kronor. I våras fick affären grönt ljus av myndigheterna och i dag, sju månader senare, lanserar fintechjätten sin egen prisjämförelsetjänst, som bygger på Pricerunners teknik.
Pricerunner, ledda av nya vd:n Mikael Lindahl, finns kvar under eget varumärke. Klarnas nya tjänst ska alltså inte ses som ett existentiellt hot mot jämförelsesajten. Det säger Klarnas kommunikationschef Amanda Larsson i ett skriftligt uttalande till Breakit.
”Pricerunner har en betydande och lojal konsumentbas så vi kommer att se till att plattformen kommer att fortsätta att blomstra och vara marknadsledande inom sin nisch”, skriver hon.
Ur Klarnas perspektiv handlar det inte alls om en konkurrenssituation:
”Vi ser oss inte som konkurrerande. Vi är ett företag som gör funktionen tillgänglig i fler kanaler för att hjälpa konsumenter att utnyttja intelligensen i PriceRunners teknologi i ett holistiskt shoppingsammanhang – som Klarna-appen tillhandahåller.”
Amanda Larsson uppger att den nya tjänsten redan har genererat intäkter till Klarna i form av affiliateavgifter, det vill säga provisionsintäkter.
Inte utan utmaningar
Det har gått lite mer än ett halvår sedan Klarna köpte Pricerunner, i en affär som bland annat gav miljardklirr i kassan för Pricerunners tidigare storägare, H&M-ordföranden Karl Johan Persson, riskkapitalbolaget Equity och Pricerunners dåvarande vd Nicklas Storåkers.
Nämnda halvår har varit skakigt. I maj sjösatte bolaget ett sparpaket som innebar att 700 medarbetare varslades om uppsägning. I somras tog fintechbolaget in nästan 8,5 miljarder kronor till en rejält sänkt värdering om 71,25 miljarder kronor. Klarna var värt så mycket som motsvarande 485 miljarder kronor förra året.
Kommunikationschefen Amanda Larsson säger att sammanförandet av Klarna och Pricerunner inte har varit utan egna utmaningar men att det finns en kultur av ”kundbesatthet” som genomströmmar båda bolagen.
”Vår snabba och framgångsrika integration visar hur teamen har samlats för att uppnå en samlad vision, att skapa världens favoritsätt att handla – där sökning och jämförelse av produkter och priser är en grundläggande del.”
I pressmeddelandet där Klarna presenterade sin nya prisjämförelsetjänst, vilken lanseras i Sverige, Danmark och Storbritannien, sa kommenterade Klarnas medgrundare och vd Sebastian Siemiatkowski marknadskonkurrensen så här:
”Du kan ägna hela dagen åt att jämföra erbjudanden på konventionella sökmotorer eller marknadsplatser, men du kommer alltid att tvivla på om du verkligen har hittat den bästa produkten till det bästa priset. Klarnas nya sök- och jämförelseverktyg gör jobbet åt konsumenterna och jämför tusentals webbsidor i realtid för att säkerställa att de har all information de behöver för att fatta välgrundade och säkra köpbeslut”