“Vi garanterar att alla köpvillkor från våra samarbetspartners uppfylls som utlovat”. Så skriver e-handelsbolaget Cdon på sin hemsida under rubriken “Tryggt köp via Cdon”.
Bolaget skriver också det är viktigt “att du känner dig trygg” när du handlar på Cdons elektroniska marknadsplats där en stor mängd olika handlare bjuder ut sina varor.
“Detta innebär att du som kund alltid kan känna dig säker när du handlar”, skriver bolaget vidare.
Men frågan är hur mycket de fina orden egentligen är värda när det väl kniper. Vad händer exempelvis när någon av de nästan 2000 handlarna som finns på marknadsplatsen går i konkurs – en risk som inte kan sägas var obetydlig med tanke på det tuffa ekonomiska klimatet, inte minst för e-handlare.
I början av oktober hände just det. Då gick det nederländska teknikproduktsbolaget Xstra Digital i konkurs. Xstra har sålt sina varor, bland annat olika typer av datorprodukter, på Cdon sedan 2019. Flera kunder har under 2022 beställt och betalat sina produkter – men inte fått några varor. Många av de drabbade rasar nu mot såväl Xstra som Cdon på olika forum.
“Om köpvillkoren hade varit uppfyllda hade jag antingen fått min pryl eller mina pengar tillbaka. Det har jag inte fått. Nu har Cdon valt att stå som garant för att detta fullföljs”, skriver exempelvis signaturen Teddilord på Sweclockers som är sajt för teknikentusiaster.
“Trodde jag var säker när jag handlar genom Cdon, men nu när deras återförsäljare har gått i konkurs är pengarna är borta och Cdon erbjuder ingen hjälp. Nu är sonen 3000 kr fattigare, han 11 år och har sparat länge”, skriver en person på Prisjakts omdömessida för Cdon.
Breakit har varit i kontakt med Marcus Welander som i mitten av augusti beställde en processor för 4100 kronor av Xstra via Cdon. Han, som är noga med att betona att många andra har förlorat klart pengar än så, säger att han inte tittade så noga på vem den egentliga säljaren var och hans känsla är att Cdon är medvetet otydlig på denna punkt.
När Marcus Welander inte fick någon leverans hörde han av sig till de båda säljarna och fick besked om att varan skulle komma mot slutet av september. Men ingen paket med processorn kom och några veckor senare inser Marcus Welander att Xstra har försvunnit från Cdon:s hemsida.
“Cdon undvek svara på mina frågor och det var tydligt att kundservice bara klippte in sina svar utifrån någon mall”, säger Marcus Welander.
I början av november får han av Cdon beskedet att Xstra gått i konkurs och att det svenska bolaget frånskriver sig allt ansvar. Cdon skickar även med en länk till konsumentverket (se längre ned).
“Jag känner mig arg på Cdon:s beteende. Det är uppenbart att Cdon ljuger på sin hemsida och att deras marknadsplats inte alls är trygg. Cdon ägnar sig åt falsk marknadsföring och de undanhåller information från sina kunder. Jag kommer aldrig mer handla på Cdon, och kommer försöka påverka andra människor i min omgivning att aldrig handla där”, säger Marcus Welander till Breakit.
Många frågor
Cdon är som tidigare nämnt numera en marknadsplats som tredjepartsaktörer nyttjar för att sälja sina varor. Cdon säljer också i egen regi men det är en affär som den börsnoterade e-handlaren håller på montera ner.
Rent formellt ingår slutkunden avtal med den egentliga leverantören, något Cdon hänvisar till i kommunikationen till de drabbade kunderna. Men frågan är hur medvetna konsumenterna i allmänhet är om detta, särskilt med tanke på att Cdon i många år inte var en marknadsplats utan en vanlig e-handlare? Är Cdon tillräckligt tydliga på denna punkt? Och om nu bolaget går i god för konsumenten ska var trygg på marknadsplatsen – vilken kontroll gör Cdon rent konkret av handlarna? Hur ofta?
Den sistnämnda frågan känns extra relevant med tanke på att det i fallet Xstra fanns varningssignaler långt tidigare än oktober. Det finns på forum otaliga rapporter om mycket försenade och helt uteblivna leveranser sedan åtminstone sommaren 2020. Så varför dröjde det tills konkursen var ett faktum innan Cdon reagerade?
Fallet med Xstra kan även ses mot bakgrund av att Cdon nästan exakt vid den här tidpunkten i fjol var inblandat i ett bedrägeri. En handlare, Mobileshop, tog emot beställningar, men levererade inga produkter – med uppsåt. Handlaren kastades ut och Cdon:s dåvarande vd Allan Junge-Jensen utlovade förbättringar i bolagets kontroller av handlarna. Hur har det egentligen gått?
Statistik visar samtidigt att antalet ärenden som kommit in till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, och som berör Cdon har ökat kraftigt under de senaste åren. Under 2020 var det 36 ärenden. Hittills under 2022: 87 stycken. Det är på tvärs mot den allmänna trenden. Efter en topp under pandemiåret 2020 har det totala antalet ärenden gått ner hos ARN. Vad beror ökningen för Cdon på och hur ser bolaget på den statistiken?
Locket nästan på
Detta är några av de frågor som Breakit hade velat ställa till Cdons vd Peter Kjellberg. Han har dock inte velat ställa upp på en muntlig intervju utan har konstant hänvisat till mejlkommunikation.
Det första åtta frågorna bemöter Peter Kjellberg med ett kort mejl. Han bekräftar att Xstra gått i konkurs, skriver att handlarna genomgår “löpande kreditkontroller” och sedan bifogar en länk till konsumentverket om konkurser.
Efter ytterligare påstötningar och följdfrågor från Breakits sida kommer ett något längre mejl från Cdon:s vd. Peter Kjellberg beklagar att kunder har drabbats av konkursen. Samtidigt medger han indirekt att det som marknadsplats är svårt att veta vilka handlare som är på väg mot obestånd.
“Vi genomför löpande kreditkontroller och har därtill ett internt regelverk som styr över vilka företag som får verka och sälja på vår marknadsplats. Cdon är en samlingsplats för över 200.000 varumärken och vi som agent har inte möjlighet att ha full insyn i varje säljares ekonomiska situation”, skriver han.
Breakits önskan om mer information om det interna regelverket bemöts med tystnad. Bland andra frågor som han lämnar obesvarade hittas exempelvis vad bolaget egentligen “garanterar” i sina policy om tryggt köp samt hur han ser på ökningen av antalet ärenden hos ARN.
“Cdon tillhandahåller kontaktuppgifter till konkursförvaltaren vid behov”, skriver han dock.
Tidningen M3, som skriver om it-prylar, har också uppmärksammat Xstra-konkursen och dess konsekvenser för Cdon-kunder. M3 har i sin artikel pratat med Amazon, själva förlagan när det gäller elektroniska marknadsplatser. Amazon säger att det som hänt på Cdon inte skulle kunna hända på deras plattform.
"Beställningar som görs på Amazon.se debiteras när de har skickats. Om en tredjepartssäljare går i konkurs innan varan har skickats och därför aldrig levererar produkten så behöver kunden inte betala för det", säger Lukasz Lindell, ansvarig för företagskommunikation på Amazon Sverige.
M3 uppmärksammar även att Cdon våren 2021 utsåg Xstra Digital Storage till Årets Rookie på bolagets årliga prisgala för de anslutna handlarna, något som då rapporterades av branschsajten Ehandel.