Breakits läsare fick första gången stifta bekantskap med entreprenörsduon Stefanie Najafi och Jenny Johansson när de gick vidare till Shift-finalen (läs mer om initiativet Shift här). Väl i finalen formligen slogs Shift-drakarna om att få investera i deras AI-baserade lösning för att upptäcka drogpåverkade personer via exempelvis en mobilkamera.
Till sist blev det Anders Jacobson (investmentbolaget Seven District) och Ryska Posten-grundaren Daniel Pilotti som drog det längsta strået och lite senare hakade också serieentreprenören Henrik Persson Ekdahls riskkapitalbolag Optimizer på som investerare och till dags datum har nästan 13 miljoner kronor pumpats in i satsningen.
Tung affär
Och nu står Stefanie Najafi och Jenny Johanssons bolag Sightic Analytics (de bytte nyligen namn från Eyescanner) inför ett kommersiellt genombrott.
“Vi har signerat vårt första kommersiella avtal. Det känns väldigt stort och kommer betyda mycket för vår framtida resa”, säger Stefanie Najafi.
Det är det norska elsparkcykel-bolaget Ryde med en flotta av runt 25.000 cyklar som står bakom beställningen och den kan snart följas av ytterligare aktörer.
“Ryde har ensamrätt på att använda vår teknik i Norge under nästa år. Vi diskuterar med ytterligare scooter-bolag som är aktiva på den svenska marknaden och förhoppningsvis kan vi snart berätta mer”.
Är det Voi som är den potentiella kunden?
“Jag kan inte gå in på frågan men berättar gärna mer om några veckor”.
Elsparkcyklar är en av tre kundgrupper som man identifierat och prioriterar just nu. De övriga två är riskarbetsplatser (till exempel gruvor och flygplatser) och fordonsindustrin.
“Hittills har vi bara nosat på potentialen och sammanlagt talar vi absolut om en marknad värd miljarder”, säger hon.
Testa i skarpt läge
En viktig del i avtalet med norska Ryde är att man nu kommer kunna testa tekniken skarpt och utveckla användarvänligheten tillsammans.
“Vi tror att vår teknik kan göra nytta i detta segmentet och bidra till minskad olycksrisk. Varje gång vår mjukvara används av en scooter-åkare så samlar vi in mer data som gör produkten bättre. Men det är viktigt att påpeka att vi inte samlar information om enskilda individer utan endast datapunkter.”, säger Stefanie Najafi.
Deras teknik kommer att integreras i Rydes app. Användaren skannar sina ögon genom appen och el-sparkcykeln öppnas upp efter att det konstaterats att föraren inte är påverkad. Flera städer har förbjudit körning av el-sparkcyklar på sena kvällar och nätter på grund av ett stort antal olyckor orsakade av berusade förare.
“Vi ser verkligen fram emot att rulla ut den här tekniken de kommande månaderna”, säger Rydes vd Tobias Balchen som kallar Sightics teknik för banbrytande.