För alla som tänkt ta tåget hem till julfirandet har de senaste dagarna varit en plåga. När SJ släppte biljetterna för december kraschade sajten och det var oerhört svårt för potentiella resenärer att kunna boka biljetter.
Det stora problemet var att det inte gick att få fram priser och därför kunde man inte boka biljetter.
En av de som hade problem var Hannes Wideteg till vardags utvecklare på TIN Fonder. När han på onsdagskvällen försökte boka en biljett strulade det. Men till skillnad från många andra har han lång erfarenhet av att jobba med molnbaserade system som SJ:s och satte sig på sitt hotellrum för att hitta en lösning.
En halvtimme senare hade han snickrat ihop en fix.
“Det här är en branschstandard så jag är lite förvånad över att de inte använder det här”, säger han.
Lösningen är en kodsnutt som du kan klistra in i din webbläsare, så vips dyker priserna upp.
“SJ skulle kunna använda den här lösningen också, men än så länge har ingen hört av sig.”
Hans gissning är att tågjätten har skalat upp servrarna, så att fler kan vara inne samtidigt men inte har anpassat systemet efter det. Kodsnutten som han skrivit gör, kortfattat, att webbläsaren frågar efter priser flera gånger, men med en liten paus emellan. SJ:s nuvarande lösning verkar bara fråga en gång, och sen måste man ladda om hela hemsidan.
“Det ändrar inget på hemsidan och skapar ingen extra belastning på deras servrar”, säger Hannes Wideteg.
“Det som är tydligt är att de inte har stresstestat systemet, det måste man göra.”
På Hannes Widetegs Twitter kan du se hur du ska göra för att använda lösningen.
SJ:s decemberbiljetter skulle egentligen ha släppts redan i september men blev försenade på grund av strul hos Trafikverket.
SJ:s sajt verkar ha flera tekniska problem och när detta publiceras går det inte ens att komma fram till att söka biljetter.