Tictail är ett av Sveriges mest omskrivna techbolag med kontor både i Stockholm och New York. I juli förra året tog bolaget in 190 miljoner kronor i riskkapital från bland annat svenska Creandum, amerikanska Thrive Capital, London-baserade Balderton Capital, tyska Acton Capital samt affärsänglar som Klaus Hommels på Lakestar och Spotifys produktchef Gustav Söderström.
Men nu kommer oroande signaler från bolaget. Enligt sajten DI Digital har e-handelsplattformen sagt upp 10 av sina anställda. Det är inte helt klarlagt hur många medarbetare som Tictail har idag men enligt DI Digital fanns det tidigare 76 anställda som nu alltså blir 66. Med andra ord tvingas nu var åttondemedarbetare bort från bolaget.
Grundaren och vdn Carl Waldekrantz bekräftar DI Digitals uppgifter om uppsägningarna i ett mail:
”Det är med ett tungt hjärta som jag meddelar att vi har släppt några Tictail-anställda som har spelat en viktig roll i att göra Tictail till det framgångsrika företag det är idag. Vi önskar dem väl och gör vårt bästa för att övergången ska fungera så smidigt som möjligt”.
Carl Waldekrantz förklarar i mejlet att uppsägningarna är en konsekvens av att bolaget ökar sitt ”fokus på konsumenterbjudanden", det vill säga bygga nästa stora sociala shoppingdestination.
Tictail, som 2011 grundades av Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani and Birk Nilsson, har precis som många andra startups satsat stenhårt på tillväxt. I dagsläget har bolaget runt 85 000 e-handelsbutiker kopplade till sitt nätverk – allt från små designföretagare till bredare varumärken.
Sedan grundandet har Tictail gått från att bara vara en tjänst där småföretagare med några klick kan dra igång en egen webshop till att vara en bredare marknadsplats riktad mot independent-varumärken. Idag kan privatpersoner använda sig av Tictails marknadsplats för att söka runt bland 2 miljoner produkter. Istället för att "googla" är tanken att du ska "tictaila" efter produkter via deras plattform.