Acast, som driver ett poddnättverk som kopplar ihop annonsörer med poddare i stora delar av världen, redovisar en omsättning om 322 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 21 procent. Den organiska ökningen, det vill säga utan hjälp för förvärvade bolag, låg på 7 procent.
“Det tredje kvartalet har präglats av omvärldens ökade oro och osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen. Historien har lärt oss att när lågkonjunkturen är nära påverkas annonsmarknaden generellt tidigt i cykeln, och vi har noterat en gradvis svalare marknad hittills i år”, skriver Acasts vd Ross Adams i rapporten.
Samtidigt låg ebitda-resultatet på -75 miljoner kronor, en nedgång från -42 miljoner motsvarande kvartal 2021. Rörelseresultatet blev -102 miljoner kronor (-53).
Men Acasts vd Ross Adams väljer i sitt vd-ord att jämföra utfallet under det tredje kvartalet med det föregående kvartalet, alltså april-juni 2022, då ebitda-resultatet var -98 miljoner kronor.
“Under kvartalet såg vi en sekventiell förbättring av ebitda, vilket tydliggör att vi är på väg mot lönsamhet i linje med den plan vi lagt upp tidigare i år”, skriver Ross Adams.
I mitten av september kom beskedet att Acast skulle säga upp en stor andel av personalen, närmare bestämt cirka 15 procent. I rapporten specificeras besparingen till cirka 77 miljoner kronor på årsbasis.
“Vi är nu i en position där vi kan reducera kostnadsbasen utan att tumma på kvaliteten gentemot våra kunder och partners, och därmed skapa lönsam tillväxt i linje med bolagets uppdaterade finansiella mål”, skriver Acast i rapporten.