Sök ikon

Dubblad förlust för Acast: "Gradvis svalare marknad"

Ross Adams, vd Acast. Foto: Press

Acast kämpar för att ta sig mot lönsamhet.

Men den färska rapporten för det tredje kvartalet visar att poddbolaget har en lång väg kvar att vandra.

Rörelseförlusten fördubblades under delårsperioden.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Acast, som driver ett poddnättverk som kopplar ihop annonsörer med poddare i stora delar av världen, redovisar en omsättning om 322 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 21 procent. Den organiska ökningen, det vill säga utan hjälp för förvärvade bolag, låg på 7 procent.

“Det tredje kvartalet har präglats av omvärldens ökade oro och osäkerhet kring den makroekonomiska utvecklingen. Historien har lärt oss att när lågkonjunkturen är nära påverkas annonsmarknaden generellt tidigt i cykeln, och vi har noterat en gradvis svalare marknad hittills i år”, skriver Acasts vd Ross Adams i rapporten.

Samtidigt låg ebitda-resultatet på -75 miljoner kronor, en nedgång från -42 miljoner motsvarande kvartal 2021. Rörelseresultatet blev -102 miljoner kronor (-53).

Men Acasts vd Ross Adams väljer i sitt vd-ord att jämföra utfallet under det tredje kvartalet med det föregående kvartalet, alltså april-juni 2022, då ebitda-resultatet var -98 miljoner kronor.

“Under kvartalet såg vi en sekventiell förbättring av ebitda, vilket tydliggör att vi är på väg mot lönsamhet i linje med den plan vi lagt upp tidigare i år”, skriver Ross Adams.

I mitten av september kom beskedet att Acast skulle säga upp en stor andel av personalen, närmare bestämt cirka 15 procent. I rapporten specificeras besparingen till cirka 77 miljoner kronor på årsbasis.

“Vi är nu i en position där vi kan reducera kostnadsbasen utan att tumma på kvaliteten gentemot våra kunder och partners, och därmed skapa lönsam tillväxt i linje med bolagets uppdaterade finansiella mål”, skriver Acast i rapporten. 

LÄS OCKSÅ: De slåss om makten i podd-Sverige – bolagen, siffrorna, konkurrenterna (och allt du behöver veta)

Läs mer