Sök ikon

Storytel ökade streamingintäkterna med 27 procent – vände till vinst

Johannes Larcher, vd Storytel. Foto: Press

Resultatlyft för ljudboksjätten – aktien lyfte 20 procent när börsen öppnade

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Ljudboksbolaget Storytel ökade sina streamingintäkter med 27 procent i det tredje kvartalet. Den totala omsättningen steg med 18 procent från motsvarande period i fjol. 

Bolaget vände också ebitda-resultatet till vinst. 

"Med ett positivt kassaflöde och en stark ebitda-marginal på 7,3 procent för koncernen är vi fortsatt beslutsamma och övertygade om att leverera intäktstillväxt för streamingverksamheten inom det tidigare kommunicerade målintervallet på 30-34 procent för 2022 samtidigt som vi höjer ebitda-marginalmålet för helåret till 2,5-3,5 procent," kommenterar Storytels nya vd Johannes Larcher.

Här är några hårda siffror från Storytels rapport: 

  • Intäkterna från Streaming upp 27 procent  till 742 (583) miljoner kronor, 29 procent exklusive Ryssland. 

  • Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 806 (681) miljoner kronor.

  • Resultatet enligt ebitda uppgick till 59 (-6)  miljoner kronor och motsvarar en marginal på 7,3 procent (-0,9 procent)

  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,04 (-0,77) kronor. 

  • Helårsprognos för EBITDA marginal förbättrad till 2,5-3,5 procent (från tidigare -3-0 procent) exklusive jämförelsestörande poster

 

Johannes Larcher skriver att mer än var tjugonde vuxen i Norden är en Storytel-prenumerant och att bolaget är den självklara marknadsledaren i regionen, där ljudböcker har haft allra störst genomslag. 

I det tredje kvartalet låg genomsnittligt antal abonnenter på 2.064.000, upp från 2.031.000 i det andra kvartalet.

Vd:n skriver att Storytels strategi är att åter fokusera på hemmamarknaden Norden, med ett begränsat antal prioriterade marknader därtill, är en hörnpelare för att skapa lönsam tillväxt. 

Johannes Larcher hänvisar i vd-ordet till en undersökning från Mediavision som visar att svenska hushåll har stått emot finansiell oro och ökat den summa man spenderar på medier med i genomsnitt 10 procent i det tredje kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol. 

”Inför potentiellt svåra ekonomiska tider är svenskarna optimistiska när det kommer till hur mycket pengar de kommer lägga på medier. Två tredjedelar hävdar att de kommer dra ner på andra utgifter framför att skära ner på underhållningsbudgeten”, skriver han. 

Toppchefen, som tog över efter Ingrid Bojner i höstas, skriver att Storytel ökar sina ansträngningar för att söka nya partnerskap i jakt på nya lyssnare. 

Storytel var ett av bolagen som i våras meddelade ett omfattande sparpaket. 100 av de totalt 700 medarbetarna skulle tvingas gå

I juli skrev Breakit att Storytel tappade kunder i andra kvartalet. Tappet på 20.000 sedan första kvartalet är i sin helhet hänförligt till länder utanför Norden och bolaget har tidigare under året sagt att man ska fokusera på ett mindre antal marknader än tidigare. 

 

Artikeln uppdateras. 

 

Läs mer