Att vara startupentreprenör i dagens tuffa marknadsklimat är allt annat än lätt. Fråga bara Celine Fierro, medgrundare och vd på audio erotica-appen OhCleo, som i fjol hajpades och övertecknades vid sin första kapitalrunda, till att i somras vara på randen till konkurs.
“Det var ett otroligt tufft läge för alla”, säger hon, efter att Breakit tagit del av bolagets dalande fjolårssiffror.
LÄS MER: Kartläggning: Svenska sextech-vågen – här är är personerna bakom (och så mycket äger de)
Erotiska berättelser i appform fullkomligt exploderade under 2021. Under bara ett par månader lanserades Ava Stories, OhCleo och Blanche Stories med stort medialt genomslag.
För teamet bakom OhCleo, Celine Fierro och Anders Lövbrand, var det inga konstigheter att hitta finansiering. De kunde nästan direkt övertyga bland andra Izettle-grundaren Jacob de Geer och Heinz-arvtagaren André Heinz att investera tio miljoner i bolaget. Affärsidén var att bli ett “erotikens Storytel” genom att producera erotiska berättelser. Det gick bra till en början – 80.000 personer laddade ner appen.
Men de brottades med utmaningar som de behövde lösa för att överleva. Omsättningen sjönk från 226.000 kronor till 42.000 under 2021, samtidigt som de drog på sig en förlust på 3,8 miljoner kronor.
“Det var lätt att få in användare, men inte att konvertera till prenumeranter. En utmaning var också att få en stor del av användarna att komma tillbaka vecka efter vecka.”
"Vad håller jag på med?"
När det i våras var dags att plocka in mer pengar hade världsläget förändrats.
“Vi försökte övertyga våra befintliga investerare om att backa en liten runda på 2,5 miljoner. Men det var ett tufft läge för alla. Vi hade ont om tid och jag fick gå in och finansiera två månader själv med sparpengar.”
Till slut kunde de stänga rundan – men värderingen sänktes från 50 miljoner till 20 miljoner.
“Det var på håret. Jag tänkte flera gånger ‘vad håller jag på med, varför kan jag inte bara ha ett vanligt jobb?’ Det var en dag kvar till löneutbetalning och jag undrade hur jag skulle ha råd att behålla personalen. Jag visste att jag inte kunde övertyga investerarna med data för vi hade inte lanserat den nya plattformen ännu, utan jag fick övertyga dem med min magkänsla och observationer”, säger hon och fortsätter:
“Ett och ett halvt år efter den första rundan som övertecknades så tog det nu flera månader att få in de här 2,5 miljonerna. Det är jättesvårt för startups att överleva idag.”
LÄS MER: Moderna techbolag eller traditionell e-handel – sexet ställer till problem för alla
För tre veckor sedan lanserades OhCleo i en uppdaterad form, där användarna kan prenumerera på innehållet från sina favoritkreatörer. På så vis byggs relationer upp och problemet med att användarna inte kommer tillbaka löses.
“Den första appen var inte unik – vi hade en idé, men det gick inte som vi tänkt, och då får man byta strategi. Nu har vi fått in fler prenumeranter på tre veckor än det totala antalet innan vi gjorde om. Jag har fått det bevisat att vi gjorde rätt.”
100 kreatörer finns på plattformen
Idag kan användare endast få tillgång till plattformen via inbjudan, men om ett par veckor släpps alla in. OhCleo har plockat in 100 engelsktalande kreatörer, där ungefär hälften postar material på veckobasis. Personerna sätter sitt eget pris på kanalen – från tre till 25 dollar. Användare kan även välja att betala för endast ett ljudspår.
Hur fungerar det med moderering?
“Vi behöver godkänna innehåll som läggs ut. Vi hinner inte lyssna igenom exakt allt ordagrant, men tittar ändå på taggar. Över tid behöver vi ha communitypersoner som håller koll på att kreatörerna följer våra riktlinjer.”
Hur länge räcker pengarna?
“Till i början av nästa år.”
Vad händer sen?
“Vi funderar nu på om vi ska ta ett konvertibellån från investerare. Jag känner mig trygg i att vi har bra kraft i tillväxt, men man vill helst ha några månaders data för att få den värderingen som bolaget är värt.”
Hur mycket är du villig att gå in med själv om du inte får pengar från externa investerare?
“Allt jag äger, men nu har min privata kassa börjat sina så vi får se vad jag har möjlighet att skrapa ihop (haha). Med den produkt, team och tillväxt vi har och potentialen i marknaden är det en no-brainer för en investerare i detta läge.”
Hur svårt är det att lyckas med erotikberättelser i ljudform idag? Vet du några som har lyckats?
“Alla kreatörer som finns på plattformen idag har lyckats. Men jag tror att klassiska berättelser har det svårt, det finns ingen lojalitet mot förlag jämfört med influencers.”