Den svenska streamingjätten Spotify introducerar höstlov på ett globalt plan. Bolaget stänger alla sina kontor som att de 6.000 anställda kan ladda batterierna i en vecka och ”göra något som skänker dem lycka”. Det skriver bolagets HR-chef Katarina Berg i ett blogginlägg.
Den lediga veckan med lön kallas inte höstlov. Istället heter den Spotify Wellness Week och är en årligt återkommande satsning. Årligt återkommande som i att den introducerades i fjol och återkom i år, det vill säga.
HR-chefen Katarina Berg skriver i sin bloggpost att Spotify är stolta över att vara ett bolag som sätter människor först.
”Det är inte alla företag i världen som kan stänga sina kontor under en hel vecka men varje organisation och HR-team bör göra vad de kan för att fokusera på hälsa, säkerhet och personalens välmående.”
Personalen verkar inte klaga. Affärstidningen Fortune citerar nöjda Spotify-anställda, däribland Johanna Bolin Tingvall, global chef för talangutveckling.
Hon skriver att hon vaknade klockan 06.00 i måndags och yrvaket kom på att kontoret var stängt.
”Kan nu fatta att företaget i stort sätt har stängt ner en hel vecka för att låta anställda ta hand om sin mentala hälsa, för att man vet att det inte är en kostnad utan en investering i sina människor. Jag är så tacksam!”, skriver hon.
På Linkedin skriver en annan anställd: ”Om ni behöver mig den här veckan så är jag otillgänglig för, på Spotify, har vi alla tagit veckan ledigt för att ta hand om oss själva!”