Breakit har vid upprepade tillfällen försökt komma i kontakt med Meta för en intervju om företag vars konton på Instagram kapas.
Bolagen i fråga har mellan 10.000 och 100.000 följare och samtliga vittnar om stora svårigheter att få kontakt med Meta. Majoriteten av bolagen Breakit har pratat med har lyckats återfå kontrollen över sitt kapade konto genom att de haft privatakontakter, som i sin tur haft kontakter inom techjätten som erbjudit sig att hjälpa till.
Muren som de drabbade bolagen vittnar om möter även oss. Vi kontaktar Martin Ingemansson, Metas Nordenchef, men möts av tystnad: varken svar på telefon, sms eller mejl. Istället blir det presschefen Sami Tahir som svarar via mejl.
Det finns ingen möjlighet att ordna med intervju, heter det. Varför uppger de inte. Det enda vi erbjuds är "en kommentar från en talesperson från Meta i Norden."
”Våra användares trygghet och säkerhet är vår högsta prioritet. Vi har full förståelse för att det är både irriterande och obehagligt att få sina sociala medier-konton kapade.”
Vidare understryks vikten av säkerhetsåtgärder på sociala medier, att det handlar om gratisplattformar med fler än tre miljarder användare och att bolaget investerar rejält för att plattformarna ska vara säkra för användarna.
Talespersonen, som vi inte får veta namnet på, skriver även att i de allra flesta fall där hackare får tillgång till konton är det först genom att hacka den e-postadress som är kopplad till det aktuella användarkontot.
“Vi är medvetna om att vi alltid kan förbättra oss och detta är något som vi ständigt jobbar på, inte minst med tanke på att hackare har blivit allt skickligare.”
Breakit återkopplar till presschefen Sami Tahir per telefon och ber återigen om en intervju.
Men den möjligheten finns inte. Kanske i framtiden. Mer än så säger inte techjätten.
Här är frågorna Meta inte vill svara på:
- Ni skriver att ni inte har möjlighet att ordna med en intervju samtidigt som ni skickar med en kommentar, från en talesperson utan namn, om att era användares trygghet och säkerhet är er högsta prioritet. Hur går det ihop?
- I mejlet skriver ni även att Metas sociala plattformar är gratisplattformar med fler än tre miljarder användare och att ni investerar rejält för att säkerställa att er plattformar är säkra för alla som använder dem. Hur tycker ni att det går?
- Flera företagare som har råkat ut för att få sitt bolags Instagramkonto kapat berättar att det är väldigt svårt och att det tagit långt tid att få kontakt med Meta för att få hjälp med att få tillbaka sitt konto. Vad har Meta för kommentar om det?
- Varför är det så svårt för drabbade användare att komma i kontakt med Meta?
- Har inte Meta ett ansvar att hjälpa sina användare att få tillbaka sina konton när om de hackas?
- Borde inte säkerheten för era användare vara av högsta prioritet?
- Hur kan ni påstå användarnas säkerhet är av högsta prioritet när användare som råkar ut för kapning inte ens kan få tag på Meta?