Sök ikon

Sellpy-utmanaren Mai plockar in kapital – vill sälja dina använda kläder

Teamet på Mai. Amanda Linderoth, Katarina Bendtz, Emma Rosman, Tobias Rosman och Daniel Sundman. Foto: Press.
Teamet på Mai. Amanda Linderoth, Katarina Bendtz, Emma Rosman, Tobias Rosman och Daniel Sundman. Foto: Press.

Ännu en utmanare inom begagnade kläder ger sig in i matchen.

Nu tar uppstickaren Mai in färska miljoner och får med sig flera tunga investerare.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Andrahandsmarknaden för kläder växer, och det är med en faslig fart. 

Det menar uppstickaren Mai som nu ger sig in i matchen. Bolaget vill hjälpa privatpersoner att värdera och sälja kläder som annars bara blir hängandes i garderoben. 

Marknaden för secondhand-kläder väntas mer än fördubblas de närmaste två åren och globalt kommer branschen omsätta dubbelt så mycket som fast fashion år 2030, menar bolaget. 

Nu plockar de in 8,5 miljoner kronor från riskkapitalbolaget Icebreaker och ängelinvesterarna Mia Hemmingson och Michael Hjortholt.

Tjänsten lanserade i våras och enligt medgrundaren Emma Rosman finns redan en kundbas. 

“Nu vill vi skala upp och göra hela processen mer effektiv. Exempelvis ska mycket av det vi gör delvis manuellt idag kunna göras automatiskt, som att värdera plaggen. Lyckas vi med det kan vi ta oss an större volymer snabbare”, säger Emma Rosman.

Så här fungerar det: den som vill sälja sina kläder tar en bild av plaggen, skriver några rader om i vilket skick de är och sätter ett lägsta accepterat pris, som sen skickas till Mai via deras plattform.

Därefter värderar Mai plagget och lägger ut det till försäljning på en secondhand-plattform där de tror att kunderna finns, exempelvis Vestiaire Collective, Tradera eller Facebook. Plaggen säljs alltså inte på bolagets egna plattform ännu.

När en köpare klickar in och vill lägga vantarna på plagget skickar Mai hem en påse till säljaren, som lägger ned plagget och skickar den direkt till köparen. Bolaget tar 20 procent av försäljningspriset, medan säljare behåller resten. 

Hur kan ni värdera plagget endast genom en bild och beskrivning från säljaren, utan att ni själva har inspekterat det?

“Med plaggets data som kunden anger så kan vi hitta vad liknande har sålts för innan, både utifrån historisk egen data och försäljningar på andra plattformar. Kunden anger skicket själv och beskriver eventuella anmärkningar. Många säljare är väldigt noggranna, men i de få fall där skicket avviker från beskrivningen så erbjuder vi reklamation.”

Konkurrenten Sellpy har ett liknande upplägg i sin försäljningsprocess: Som privatperson beställer du hem en påse och fyller den med kläder som ska säljas, varpå Sellpy säljer varorna i utbyte mot ersättning. 

Men Mai räds inte konkurrensen. 

“Sellpy är väldigt smidigt, men du får tillbaka ganska lite pengar. I och med att vi betalar mer till kunderna så kan vi nog locka de som vill ha behålla mer för sina kvalitetsplagg”, säger Emma Rosman. 

Hur tror du att ni kommer påverkas av det skakiga läget i ekonomin och i omvärlden?

“Vi tog rätt nyligen in pengar, vi kommer satsa på ett litet effektivt team och vi har redan lite löpande intäkter. Så för oss finansiellt är det lugnt. I vår marknad så märker vi att nyköpen på kläder droppar jättemycket, men att nyköpen på kläder inom second hand gynnas generellt av lågkonjunktur”, säger Emma Rosman.

Breakit har tidigare rapporterat om flera uppstickare vars affärsmodell går ut på att hyra ut begagnade plagg. Men konceptet är nytt och flera av bolagen som försökt har gått i konkurs. Under sommaren tvingades exempelvis Hack your closet slänga in handduken. 

“Det är främst affärsmodeller som baseras på att hyra second hand-kläder som har drabbats av konkurser. Den marknaden är mindre mogen än marknaden för att köpa begagnade kläder”, säger Emma Rosman.

Under 2022 väntas mer än 10.000 plagg ha lagts upp via Mai. Emma Rosman vill inte kommentera hur mycket omsättningen och resultatet i år väntas uppgå till.

Läs mer