Liza Eriksson och Clara Lidman vill göra mensskydd fritt och tillgängligt överallt med sitt bolag Redlocker. De grundade bolaget som ett UF-projekt i gymnasiet 2018 och har på resan både slagit igenom stort i SVT:s Draknästet – uppbackade av samtliga drakar – och fått Lena Apler som ordförande i bolaget.
Affärsmodellen är att kunder hyr in automater med mensskydd genom en månadsprenumeration och hittills har bolaget tagit in 4,4 miljoner kronor.
Nu fylls kassan igen.
Dokument från Bolagsverket visar att bolaget beslutat om en riktad nyemission till de nuvarande ägarna, Rolf Erik Nilsson, Mountainstone Consulting, Draknästet-profilernas gemensamma Dragon Invest samt Jon Wimmercranz Elg & Utter.
De investerar totalt 1,7 miljoner kronor i Redlocker, som var ett av bolagen som lyftes fram i Breakits femtech-kartläggning. Den kan du läsa här.
Nyligen värvade Redlocker Avanza-chefen Peter Strömberg till styrelsen. Bolaget har enligt egen uppgift vuxit ordentligt och ska skala upp teamet för att etablera sig i flera länder. Dessutom har de hintat om att ny vertikal kan lanseras, där Peter Strömberg ska vara involverad.
Redlocker omsatte 2,5 miljoner kronor i fjol med ett rörelseresultat på -1,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 50.000 kronor i omsättning året innan då resultatet landade på -124.700 kronor.