Rebtel grundades av Hjalmar Winbladh och Jonas Lindroth redan 2006. Efter att ha hållit en låg profil i ett par år gjorde bolaget en nylansering i början av året.
Den nya appen Rebel (ja, den heter så) Calling är tänkt att förändra hur vi ringer internationellt. Skillnaden mot till exempel Skype och Viber är att du inte behöver vara uppkopplad mot internet och att appen kostar 1 dollar i månaden att använda.
Appen använder sig av din mobiloperatör för att koppla upp dig lokalt till Rebtels server. Samtalet slussas därefter via internet vidare till det nummer du önskar ringa, nästan var som helst i världen. Resultatet blir, enligt Rebtel, att människor kan ringa utomlands via lokalsamtal – med samma ljudkvalitet och pålitlighet som vanlig mobiltelefoni.
Men Rebtel är som sagt inte ensamt om att vilja vara nummer ett på internationella röstsamtal. Därför tar bolaget nu ett nästa steg på resan – och vill förändra hur man säljer telefoni. När vi träffas på bolagets kontor mitt i Stockholm är det första gången som ledningen berättar om den nya affärsmodellen.
”Distributionen av telekom är byggd på 90-talet. Vi går fortfarande på Kungsgatan och trillar in i en telekom-butik vilket inte är så speciellt lustfyllt. Du träffar en säljare som du kanske inte riktigt litar på och förstår inte alltid vad du egentligen binder upp dig på”, säger Fredrik Wrahme, marknadschef på Rebtel.
Därför lanserar nu Rebtel, i samarbete med mobilbyrån BBH, ett så kallat aktivistprogram. Affärsmodellen går ut på att kapa alla mellanhänder och göra bolagets mest lojala kunder till digitala entreprenörer och få dem att värva vänner, bekanta och andra till tjänsten.
Varje ny kund som man lockar in i systemet ger ungefär 20 dollar motsvarande 160 kronor i betalning.
”På det sättet skapar vi en kommunikationskanal som går rakt in mot målgruppen vilket känns mycket mer ärligt. Man litar mer på sin kompis än den traditionella handlaren”, säger Fredrik Wrahme.
Johan Granlund, operativ chef och ansvarig för försäljning, befinner sig för dagen i Göteborg men finns med på videolänk när vi träffar Rebtel. Han beskriver aktivistprogrammet genom att dra paraleller till transportbolaget Uber.
”Det är kraftigt inspirerat av Uber och gör våra kunder till entreprenörer. Om du signar upp 20 kunder under den gångna veckan har du tjänat 400 dollar. De flesta av våra aktivister är studenter som lämnar sina extrajobb som till exempel Uberförare eller restauranganställd för att bli återförsäljare hos oss”, säger Johan Granlund.
Genom att ladda ned en särskild Aktivist-app ansöker du om att få bli återförsäljare för Rebtel. Tjänsten finns just nu bara i USA, ett pilotförsök infördes i Miami i februari. Där finns många kubanska grupper som Rebtel valt att rikta sig mot i första hand.
”Vi har redan flera hundra aktivister och växer med 30 procent per vecka. Vi går inte ut med hur mycket försäljning som programmet har dragit in, men det är redan en signifikant del av vår totala försäljning som sker i den här kanalen efter bara två månader”, säger Johan Granlund.
Målet är att lansera i fler amerikanska städer allteftersom för att därefter skala konceptet till fler marknader.