Filmbranschen är ökänd för långa väntetider och oerhört många bitar som ska klaffa. En minut filmat material är rena rama evigheten i förberedelser. Det vet inredarna och scenograferna Sofie Izard Höyer och Sara Guldbrandsson som står redo att presentera en lösning som effektiviserar förarbetet.
I november lanserar de sin plattform Bonanza location, en tjänst som kan liknas vid Airbnb för film- och reklambranschen. Enkelt uttryckt handlar det om att matcha det som i filmspråk kallas locations med regissörer, reklambyråer och filmbolag.
Den som sitter på ett vackert hus eller en spännande våning kan lägga ut en annons för produktionsbolag och reklambyråer. På plattformen får branschen den information de behöver för att välja rätt. Det handlar om allt från planritningar till väderstreck, för att veta hur ljuset faller in genom fönstrena ett särskilt klockslag.
”Vi får ofta frågan om vi kan lösa location för filminspelning och har själva hyrt ut våra hem några gånger för reklamfilmer. Det var så vi kom på idén”, säger grundaren och vd:n Sofie Izard Höyer.
De började direkt med att ringa runt till vänner, ”några superentreprenörer” med erfarenhet och ekonomisk know how, och fråga om de skulle vara intresserade att investera.
”De nappade direkt!”
Startkapitalet – en summa som Bonanza håller hemlig – har bekostat hela utvecklingen av plattformen som grundarna är övertygade om kommer förenkla för hela branschen.
Det gamla sättet har en person, en location scout, ringt runt och letat inspelningsplats. Men även filmteamet letar location bland vänner och bekanta. De mer exklusiva objekten kan till och med mäklarna ta ett arvode för att förmedla. Det är ett ganska omodernt sätt att arbeta på, menar Sofie Izard Höyer.
“Det här är mer seriöst”, säger hon.
”Vi har förstått att vi är ett hot mot många location scouts nu och många har redan hört av sig för eventuella samarbeten.”
Bonanzas affärsidé är årsabonnemang. Privatpersoner betalar bara om de har hyrt ut sin bostad medan filmbolagen betalar för att ta del av utbudet – som Sofie Höyer Izard hoppas blir stort. Tanken är att stora bolag med tiden lägger hela sin location scout-verksamhet hos Bonanza och då kan få sin egen kontaktperson där.
Inte för allmänt beskådande
Bostadsägarens annons syns bara för de betalande bolagen – vilket har sina fördelar. Bonanza kan erbjuda mer exklusiva hem. Men varför vill man då hyra ut sin exklusiva kåk till en reklamfilm?
Ja en förklaring är faktiskt inflationen, säger Sofie Izard Höyer. Det riktigt exklusiva objekten sätter ägarna själva pris på och det kan vara mellan 30.000 och 40.000 kronor per dag.
”Då kan det vara värt det, för de exklusiva hemmen. Boendekostnaderna har ju ökar och om man kan tjäna pengar på sitt hem så kan det ju bekosta elräkningen.”
Ett stort utbud bostäder kan också lösa de knivigare problemen i branschen. Nyligen fick Sofie Izard Höyer och Sara Guldbrandsson i uppdrag att hitta ett hem som helt gick i pastell. Och då snackar vi rubb och stubb i My Little Pony-färger. Detta löste de efter 48 timmar detektivarbete.
Gänget bakom Bonanza – grundarna och ett ungt utvecklarteam – lanserar snart (bolaget letar faktiskt location till en lanseringsfest) men vägen har varit allt annat än rak.
Fram till för fyra år sedan hade Sofie Izard Höjer ett jobb inom medicinteknik. Hon arbetade med tung operationsteknik. Medgrundaren Sara Guldbrandsson arbetade med heminredning på Ikeas kundtjänst i Älmhult och hade dessförinnan arbetar som frisör.
”Jag trodde ingen annan var så galen som jag”, säger Sofie Izard Höyer om stunden när hon och Sara Guldbrandsson kläckte idén till Bonanza.
Enligt grundaren har intresset från investerare varit stort redan från början.
”Det här har blivit så stort. Vi visste att det skulle bli stort men kanske inte så här stort innan vi har lanserat.”