Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Sparpaket på Viaplay – kämpigt med nya kunder: “Betydande besparingar”

Anders Jensen, vd Viaplay. Foto: Press

Det har blivit kärvare för Viaplay på den nordiska hemmamarknaden. Streamingbolaget tvingas sänka tillväxtmålet för helåret och sjösätter nu ett stort sparprogram.

Aktien faller handlöst och börsvärdet har reducerats med flera miljarder kronor.

Martin Hävner

Martin Hävner

martin@breakit.se

Reporter

Den stora nyheten i rapporten var att Viaplay sänker sitt mål för den organiska tillväxten för 2022, från tidigare minst 28 procent till att nu sikta på cirka 20 procent. 

Det är i första hand Norden som bromsar och bolaget, som för några veckor sedan lämnade förhandlingarna med Telia om ett nytt distributionsavtal, sänker delmålet för den nordiska verksamheten som står för merparten av intäkterna och i princip hela vinsten.

“Som ett resultat av de omedelbara effekterna av den generella ekonomiska avmattningen på försäljningen av annonsering och abonnemang, den lägre än väntade försäljningen av premiumabonnemang i Norge samt det strategiska beslutet att avsluta ett ofördelaktigt distributionsavtal sänker vi vårt mål för organisk tillväxt i Norden för helåret till cirka 10 procent”, skriver Viaplay vars nordiska mål tidigare låg på cirka 20 procent.

Bolaget skriver även att det på kort sikt inte kan kompensera sig för att den nordiska tillväxten kommer att vara lägre än planerat under årets sista månader och att lönsamheten i Norden därför inte kommer att nå upp till de ursprungliga planerna. Nu väntas en rörelsemarginal på 7 procent i Norden under 2022.

“​​Den nordiska verksamheten förväntas öka försäljning i lägre takt framöver. För att uppnå våra mål, kommer vi att påbörja ett betydande kostnadsbesparingsprogram under 2023 för att kompensera för operationella utmaningar och den ofördelaktiga valutasituationen framöver”, skriver Viaplay som även sänker flera mål med sikte på 2025. 

Bättre utanför Norden

Parallellt går bolagets expansion utanför den nordiska hemmamarknaden enligt plan eller till och med bättre. Internationellt, det vill säga utanför Norden, väntas en tillväxt på cirka 20 procent för helåret.

“Vår internationella verksamhet förväntas nu vara lönsam på årlig basis redan 2024 – ett år före plan. Detta tack vare en kombination av högre försäljningstillväxt än ursprungligt estimat samt prioriterade investeringar i Polen, Nederländerna och Storbritannien”, skriver Viaplay.

Koncernens omsättning blev 3.972 miljoner kronor, motsvarande en tillväxt på 25 procent. Det var ett par hundra miljoner lägre än väntat.

Rörelseresultatet landade på -100 miljoner kronor, ned från 114 miljoner kronor motsvarande period 2021.

Viaplay hade i slutet av september drygt 6,4 miljoner premium-abonnenter, och det motsvarande en ökning med 879.000 under kvartalet. 

När Stockholmsbörsen öppnade på tisdagen föll Viaplay-aktien med drygt 25 procent. Börsvärdet uppgår numera till drygt 15 miljarder kronor. 

Läs mer