Ni som är trogna fans av Breakits och Blings initiativ Shift lär minnas MWH of Sweden? Bolaget som tillverkar sköna affärskläder – läs kostym som även funkar i lekparken (och att kuta uppför rulltrappan i).
Nu har det hänt grejer – bolaget har plockat in 7 miljoner kronor i en nyemission där största delen aktier, 64 procent, ägs av kvinnor. Däribland finns namntunga investerare som Maria Ottosson, Anna Nordlander, Mia Langborg Ziherl och Zeinab Daugaard.
”Under våren gick vi ut med en pressrelease och berättade att vi äntligen fått in tre investerare, endast män, och då blev vi ifrågasatta varför vi inte tagit in några kvinnliga investerare”, säger medgrundare Maria Seraki i ett pressmeddelande.
Hon fortsätter:
“Jag skrev ett inlägg på LinkedIn och ville skapa en debatt kring hur mindre än en (1) procent av allt riskkapital går till kvinnliga entreprenörer. Det inlägget hjälpte oss att nå ännu fler investerare, både kvinnor och män. Och idag har vårt bolag 29 delägare med olika kompetenser och bakgrunder. Jag skulle säga att vi är ett dreamteam”.
Det nya kapitalet ska gå till att skala upp klädproduktionen, marknadsföring och internationell satsning.
Shiftinvesteraren i styrelsen
Investeraren Anna Nordlander, medgrundare till rådgivningsbyrån Amzello och författare till boken Amazonkoden tror starkt på bolagets affärsidé.
“Jag är övertygad om att MWH:s produkter ligger helt rätt i tiden och att teamet med Maria Seraki och Michelle Malm i spetsen är helt rätt för att lyckas göra MWH till en framstående global aktör”.
Grundarna lyckades få in kapital under Shift-finalen i våras.
Zeinab Daugard, VD på HerCare kvinnoklinik, var en av tre investerare som gick in i MWH of Sweden under vårens omgång av Shift. Hon sitter nu i bolagets styrelse.
”Jag investerade i MWH för att det är ett fantastiskt team som leder bolaget och kläderna som MWH erbjuder är både snygga och sköna och passar utmärkt för många tillfällen. Sen tilltalade deras hållbarhetsstrategi mig som finns integrerat i hela deras process, allt ifrån hur man producerar, produktutvecklar och säljer plaggen”.
Enligt vd:n och medgrundaren Maria Seraki har man lyckats öka försäljning trots omvärldsläget och förseningar i produktionen.
“Vår försäljning går från klarhet till klarhet och redan under september månad nådde vi en nettoförsäljning på över 2 miljoner kronor för 2022. Vi är en start-up som vill gå hela vägen och vår styrka ligger i våra fantastiska kunder”.
Bolaget omsatte knappt 960.000 kronor under 2021 och med ett resultat på 8800 kronor.
LÄS MER: De kammade hem miljonen av tunga investerare i Shift