Boprisfall och räntefrossa rör inte på Hemnet. Bostadssajten såg både omsättningen och rörelseresultatet lyfta till nya nivåer i det tredje kvartalet.
Här är några hårda nedslag från rapporten:
- Nettoomsättningen ökade med 22,0 procent till 238,9 (195,8) miljoner kronor.
- Rörelseresultatet ökade med 34,1 procent till 110,9 (82,7) miljoner kronor.
- ARPL, den genomsnittliga intäkten per publicerat objekt, ökade med 33,5 procent till 3105 (2326) kronor.
Hemnets vd, Cecilia Beck-Friis, lyfter i en kommentar till de färska siffrorna fram efterfrågan på tilläggstjänster, som Hemnet Plus och Hemnet Premium, som drivande till högre intäkter från bostadssäljare.
Under kvartalet publicerades 52.000 nya bostadsannonser på sajten, vilket är i linje med fjolårets rekordnivå, skriver vd:n.
”Det totala antalet bostadsannonser på Hemnet ligger kvar på en hög nivå, där vi i kombination med ett stabilt inflöde av nya bostadsannonser fortsätter se en köparens marknad med lägre bostadspriser och längre försäljningstider”, skriver hon.
Cecilia Beck-Friis skriver att bolaget står väl rustade inför en framtid med lägre priser.
”Eftersom Hemnet får betalt för varje publicerad bostadsannons, och inte utifrån en genomförd bostadsaffär, är vi väl positionerade för den aktuella marknaden.”
I veckans Ring the Bell, skrev Breakits Martin Hävner om veckans rapportrysare och vad som är viktigt att hålla i tankarna när bostadsmarknaden gungar – att det till och med kan gynna Hemnet att det har blivit svårare för säljarna att få sålt till önskat pris då bolaget kan sälja fler paket som ökar synligheten för en annons.
”Hemnet handlar egentligen om hur bolaget ska vårda sin monopolsituation i Sverige så att den består så länge som möjligt. Det är tråkigt. Men det är otroligt lönsamt.”
Mer dramatik hittar man om man gräver bakåt i tiden. Läs reportaget om hur gänget bakom Hemnet gjorde 13 miljarder på fem år här och hur grundaren fick 15.000 för bostadssajten som idag är värd miljarder här.