Sök ikon

Bird ger upp i Sverige – lämnar flera europeiska länder: “Det gör oss ledsna”

En av Birds sparkcyklar i Los Angeles. Foto: Press.

Amerikanska Bird ska fokusera på städer där de ser lönsamhet i närtid. Där ingår inte Sverige, Tyskland och Norge.


Tobias Blixt

Tobias Blixt

tobias.blixt@breakit.se

Reporter

Det går jättebra för elsparkcyklar. Totalt har antalet resor faktiskt ökat gånger 3,5 per år i snitt sedan 2017. Det enligt den amerikanska sparkcykelpionjären Birds egna beräkningar.

Men för Bird går det inte lika bra. Den amerikanska jätten rullade in i Sverige 2019 för att utmana både europeiska utmanare som Voi och Tier, men även sin amerikanska lokalkonkurrent Lime.

Nu är Sverigesagan däremot slut för den här gången. Bird ska fokusera på att hitta lönsamhet i sin affär och det innebär att de lämnar Sverige, Tyskland och Norge. 

Bird uppger att länderna saknar förutsättningar för en hållbar affär bland elsparkcykelbolagen idag.

“Som en del i planen (mot lönsamhet reds.anm.) har vi gjort en översyn av städerna för att avgöra om de har det regelverk som krävs för att utveckla en innovativ, konkurrenskraftig och självförsörjande mikromobilitetsindustri. Vi har insett att vissa städer saknar ett sånt ramverk, vilket har resulterat i ett överutbud av fordon, med överfulla gator och ett högt men roterande antal konkurrenter som följd”, skriver bolaget i ett blogginlägg.

Bolaget ska också minska sin verksamhet i ytterligare ett antal städer i vad de kalla små och medelstora marknader över både USA och EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika).

“Det gör oss ledsna att inte kunna fortsätta stötta de kunder som förlitar sig på Birds elektriska sparkcyklar och cyklar som deras primära transportmedel”, skriver Bird.

Beslutet ska också påverka anställda och annan anlitad personal som bolaget arbetar med på de aktuella marknaderna.

Bakslaget ska bara ses som tillfälligt enligt Bird, som menar att makrotrenderna för mikromobilitet ser bra ut. Men att det ekonomiska läget i världen har tvingat bolaget att fokusera på marknaden som kan vara ekonomiskt hållbara i närtid.

Läs mer