Sök ikon

Deathtech-bolag vill hjälpa dig dödsspara – tar in miljoner (och Christina Schollin)

Fernita har marknadsfört sin tjänst med ett samarbete med Christina Schollin. Foto: Press/TT

För några år sedan spreds den svenska dödsstädningen över världen. Nu vill ett nytt svenskt bolag lära oss att dödsspara.

Tanken är både att underlätta för anhöriga mitt i sorgearbetet och att ge äldre större möjligheter att leva kvar i minnet.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Idén till Fernita (namnet betyder avslut på esperanto) kom till Mattias Jönsson i början av pandemin. Han visste att många skulle befinna sig i den situationen som han själv varit i två gånger, när en förälder går bort och man står mitt i sorgen med hus, saker och drivor av papper. 

Han lämnade sitt arbete som it-konsult och ställde sig framför en whiteboardtavla och började skissa på sin företagsidé. Idag är Fernita i lanseringsfas med två huvudsakliga tjänster. Den ena tjänsten heter Hantera en bortgång, en åttastegsguide med checklistor för när en anhörig går bort. Det här ska man göra, helt enkelt. En av funktionerna till den tjänsten är en samarbetsyta och chatt, för syskongrupper som är spridda över landet. 

”Visst kan man använda Whatsapp men då riskerar konversationerna att försvinna i allt annat sorl. Vem var det som skulle ha cykeln, vem tog bilen? Det är bra att ha det samlat. Vi vill underlätta. Det kan lätt bli så tråkiga diskussioner bland syskon”, säger Mattias Jönsson.

Hakar på svenska trenden

Den andra tjänsten är besläktad med dödsstädning, begreppet som myntades av konstnären Margareta Magnusson och spred sig – med glädje och eventuell förfäran – över världen för ett par år sedan. 

Hos Fernita heter det att man dödssparar. Företagets andra huvudsakliga tjänst är ett digitalt valv. Allt från viktiga papper och testamente till lösenord, recept och familjebilder kan läggas upp. Man kan även skicka med ”framtidshälsningar” till kommande barnbarn. Om olyckan är framme så får ens kontaktpersoner automatiskt tillgång till valvet och kan enkelt logga in med bank-id. 

”Man kan även skriva in vad man vill ha i efterlivet och skriva ner sin livshistoria”, säger Mattias Jönsson. 

Deathtech är ett etablerat begrepp i USA. I Sverige är Fernita ensamma om sin tjänst, säger Mattias Jönsson. Det tar tid att sätta vanor men med tiden hoppas entreprenören på att bolaget blir synonymt med tjänsten de erbjuder.

Själva affärsidén grundar sig på en prenumeration för valvet och en engångsavgift på nära 500 kronor för guiden.  

Bolaget har precis plockat in sex miljoner från investerare, som i detta nu förblir anonyma. Det är det första externa kapitalet som bolaget tar in och pengarna har använts till att utveckla och marknadsföra tjänsten. Det sistnämnda har man bland annat gjort med ett samarbete med skådespelerskan Christina Schollin (superinfluencern och Caia-grundaren Bianca Ingrossos mormor för de yngre generationerna). 

Säkerhet är A och O

En fråga som har varit särskilt viktig för Fernita har varit säkerheten. Bolagets affärsidé är ju ändå att samla all viktig information om en person på ett och samma ställe. 

”Säkerhetsaspekten har vi lagt oerhört mycket krut på. Nu har vi krypterat i flera steg och gjort det så absolut säkert som det går med dagens teknik. Vi brukar säga att det är lika säkert som banken. Vi kan inte ens själva återskapa ditt dokument.”

Av säkerhetsskäl är det därför inte heller möjligt att dela sitt valv med någon annan medan man lever. Det blir för många säkerhetsluckor. 

Fernita befinner sig i startgroparna och har ännu ingen omsättning att tala om. Under uppstartsåret 2021 gjorde man ett resultat på runt minus 800.000 kronor. 

MISSA INGET! Ladda ner Breakits app (för ett maxat snabbt flöde)

Läs mer