Sök ikon

Shein inifrån: Anställda sliter sju dagar i veckan – får 38 öre per plagg

Ett litet misstag kan kosta arbetare två tredjedelar av lönen.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

De arbetar upp till 18 timmar per dygn, sju dagar i veckan och kan tjäna så lite som 38 öre för varje klädesplagg de tillverkar. De arbetar på kinesiska fast fashion-jätten Shein.

Avslöjandet om de usla arbetsförhållandena på e-handelsföretagets fabriker kommer från brittiska Channel 4 och bygger på hemliga inspelningar. 

Ett litet misstag kan stå en arbetare vid Shein-fabriken dyrt, enligt granskningen. De anställda förlorar två tredjedelar av sin dagslön om de gör fel, vilket både bryter mot bolagets uppförandekod för leverantörer och Kinas arbetslagstiftning.

Det är inte första gången kritik riktas mot Shein. Trots att bolagets namn vid det här laget associeras med allvarliga anklagelser om upphovsrättsbrott, massiva klimatutsläpp och kopplingar till straffläger så tuffar framgångståget vidare.  

I somras rapporterade Breakit att Shein passerat H&M och Zara tillsammans i värde och för första gången överträffat Amazon i antalet nedladdningar på den amerikanska marknaden. 

Klimatpåverkan och hälsofarligt innehåll (förra året upptäcktes höga nivåer av bly i bland annat barnjackor) gör föga skillnad, noterade New York Times i ett reportage i början av september.

Tidningen var på plats när många unga köade inför en pop up-öppning i Texas. 

”Det är så prisvärt”, utbrast en ung kvinna som väntade på sin tur att shoppa. 

”En ny standard”

En del av Sheins framgångar kan förklaras av att bolaget har en annan approach till tillverkning än konkurrenterna.  

Bolaget börjar med att beställa en liten batch kläder – mellan 100 och 200 plagg – och håller sedan koll på intresset för kläderna online innan en större order görs.  

”Det Shein har gjort är att etablera en ny standard”, sa Allison Malmsten vid konsultbolaget Daxue Consulting till CNBC i juni. 

”Produkterna uppdateras mycket oftare och i en högre volym än hos något annan modeföretag.”

 

Läs mer