Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

SaaS-bolaget växer så det knakar – nu siktar Baemingo utomlands

Faje Gani, Micha Vlad och Joar Wilk, grundare Baemiingo. Foto: Press

Saas-bolaget Baemingo har ökat omsättningen rejält de senaste åren genom att rikta in sig på restauranger. Nu ska teamet ställa in siktet utomlands.

Åsa Johansson

Åsa Johansson

asa@breakit.se

Reporter

Baemingo, som är ett SaaS-bolag, erbjuder vad det kallar för ett sammanhängande system för betalningar, bordshantering, kassa, analys, kundlojalitet och självbetjäningskassor. 

Bolaget säger sig inte ha lagt en krona på marknadsföring utan har växt genom vad som kallas för word-of-mouth, det vill säga genom snacket på stan. 

Baemingo grundades 2017. Mellan 2020 och 2021 fick verksamheten fart, när omsättningen ökade från 2 miljoner kronor till 10 miljoner kronor. Samtidigt krympte förlusten till 817.000 kronor. Baemingo räknar med att dubblera omsättningen under både 2022 och 2023. 

Enligt Baemingo används tjänsterna idag av över 500 restauranger, barer, caféer och nattklubbar runt om i Sverige. 

"Vi såg hur restaurangbranschen var kontrollerad av ett monopol av utdaterade och utnyttjade aktörer. Det var dags att ta branschen in i nutiden och låsa upp dom möjligheter som det medför", säger Micha Vlad, bolagets medgrundare och vd.

Nu ska Baemingo ta steget utanför landets gränser och knyta till sig de första kunderna i Storbritannien och Spanien, berättar bolaget i ett pressmeddelande. 

"Gensvaret har varit otroligt i Sverige och nu tar vi steget ut i Europa och har knutit till oss kunder i Storbritannien och Spanien. Vi är Europas svar på Square", säger Faje Gani, medgrundare på Baemingo och före detta Sverigechef på Twitter.

Läs mer